[Scheikunde] Reactievergelijkingen kopercyclus

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[Scheikunde] Reactievergelijkingen kopercyclus

Met scheikunde zijn we met de koperkringloop bezig. Hier horen een aantal (redox)reacties bij.

In totaal vonden er 5 reacties plaats. Hieronder wat stappen die gedaan zijn. Wat zijn de reactievergelijkingen van deze 5?
  1. 0,2076g koper in bekerglas gedaan
  2. Toevoegen van 8,0mL 3% waterstofperoxide en 2,0mL 5,0M zoutzuur.
  3. Verwarm het mengsel 5 minuten in een waterbad
  4. Afkoelen van oplossing en toevoegen van 10,0mL 1,0M natronloog.
  5. Filtreer suspensie en 'was' het residu met kleine porties water tot het filtraat kleurloos is.
  6. Doe het lichtblauwe residu in een indampschaal. Zet deze in een oven bij een temperatuur van 110 graden Celsius (1 dag)
  7. Los de volgende dag de zwarte stof uit de oven op in ongeveer 20mL 4,0M azijnzuuroplossing en verwarm voorzichtig.
  8. Laat een gedeelte van het mengsel verdampen tot je een eindvolume hebt van 5,0mL. Verdamp de rest zonder verwarmen.
  9. Los de kristallen op in ongeveer 10mL 1,0M zoutzuur
  10. Voeg snippers aluminiumfolie toe en wacht tot het aluminiumfolie is opgelost.
  11. Pak een filtreerpapiertje en weeg deze. Filtreer het mengsel en plet het residu, welke later afgewogen wordt op het filtreerpapier.
Alvast bedankt voor het antwoord.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: [Scheikunde] Reactievergelijkingen kopercyclus

Wat verwacht je zelf? En waar ontstaat een reactie?

Verplaatst naar huiswerk.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 10

Re: [Scheikunde] Reactievergelijkingen kopercyclus

Visser23 schreef:Met scheikunde zijn we met de koperkringloop bezig. Hier horen een aantal (redox)reacties bij.

In totaal vonden er 5 reacties plaats. Hieronder wat stappen die gedaan zijn. Wat zijn de reactievergelijkingen van deze 5?
  1. 0,2076g koper in bekerglas gedaan

  2. Toevoegen van 8,0mL 3% waterstofperoxide en 2,0mL 5,0M zoutzuur.
  3. Verwarm het mengsel 5 minuten in een waterbad

  4. Afkoelen van oplossing en toevoegen van 10,0mL 1,0M natronloog.
  5. Filtreer suspensie en 'was' het residu met kleine porties water tot het filtraat kleurloos is.
  6. Doe het lichtblauwe residu in een indampschaal. Zet deze in een oven bij een temperatuur van 110 graden Celsius (1 dag)

  7. Los de volgende dag de zwarte stof uit de oven op in ongeveer 20mL 4,0M azijnzuuroplossing en verwarm voorzichtig.
  8. Laat een gedeelte van het mengsel verdampen tot je een eindvolume hebt van 5,0mL. Verdamp de rest zonder verwarmen.

  9. Los de kristallen op in ongeveer 10mL 1,0M zoutzuur

  10. Voeg snippers aluminiumfolie toe en wacht tot het aluminiumfolie is opgelost.
  11. Pak een filtreerpapiertje en weeg deze. Filtreer het mengsel en plet het residu, welke later afgewogen wordt op het filtreerpapier.
Alvast bedankt voor het antwoord.
Bij de dikgedrukte zinnen vinden volgens mij reacties plaats, maar de reactievergelijking zou ik echt niet kunnen opschrijven, vandaar dat ik dit hier vraag.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: [Scheikunde] Reactievergelijkingen kopercyclus

De vette regels kloppen bijna, in de oven gebeurt er ook nog iets (er ontstaat een oxide).

Voor de reacties moet je toch even proberen, ik zet je op weg:
  1. Cu + H2SO4 + H2O2 Afbeelding CuSO4 + 2H2O
  2. CuSO4 + NaOH Afbeelding ...
  3. ...
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Scheikunde] Reactievergelijkingen kopercyclus

Kravitz schreef:
Cu + H2SO4 + H2O2 Afbeelding CuSO4 + 2H2O
de opdracht heeft het over zoutzuur, niet over zwavelzuur toch?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: [Scheikunde] Reactievergelijkingen kopercyclus

de opdracht heeft het over zoutzuur, niet over zwavelzuur toch?
Zoutzuur inderdaad.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: [Scheikunde] Reactievergelijkingen kopercyclus

de opdracht heeft het over zoutzuur, niet over zwavelzuur toch?
Ja natuurlijk ;) , geen idee waar ik zwavelzuur vandaan haal.
  1. Cu + 2HCl + H2O2 [img]../mods/chem/rightarrow.gif[/img] CuCl2 + 2H2O
  2. CuCl2 + 2NaOH [img]../mods/chem/rightarrow.gif[/img] ...
  3. ...
Kan je nu verder?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 10

Re: [Scheikunde] Reactievergelijkingen kopercyclus

Kravitz schreef:Ja natuurlijk ;) , geen idee waar ik zwavelzuur vandaan haal.
  1. Cu + 2HCl + H2O2 Afbeelding CuCl2 + 2H2O
  2. CuCl2 + 2NaOH Afbeelding ...
  3. ...
Kan je nu verder?
Bedankt, maar ik zou de rest écht niet weten. Het is ook van Atheneum boek, hoger niveau dan wat ik heb.. :P Weten jullie de rest ook? Dan kan ik namelijk verder met de berekening.

Alvast bedankt.. :P

Reageer