Profielwerkstuk: gyroscoop

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Profielwerkstuk: gyroscoop

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en heb mij ingeschreven omdat ik met een vraag zit waar ik zelf niet meer uit kom. Momenteel zijn wij op school bezig met het profielwerkstuk, ik zit in 6 VWO en heb een N&T profiel, het leek mij daarom leuk om iets met natuurkunde te doen. Een klasgenoot en ik hebben toen samen bedacht om iets met een Segway te gaan doen aangezien wij dit beiden een interessant product vinden.

In de Segway wordt er gebruik gemaakt van een elektronische gyroscoop (MEMS), nou wilden we dus een profielwerkstuk maken waarin de Segway wordt besproken en uitgelegd maar waarin ook de gyroscoop een grote rol speelt, niet alleen de MEMS maar ook de mechanische versie. Inmiddels hebben wij aardig wat informatie verzameld over de Segway en over gyroscopen maar wij zitten met een probleem. Door te weinig inzet en een begeleider die lang ziek is geweest hebben wij nog niet een concrete hoofdvraag die we aan dit onderwerp kunnen linken. Ook moet er een groot gedeelte eigen onderzoek in het PWS zitten en niet alleen maar informatie opzoeken.

Ik heb zelf totaal geen inspiratie meer en kan geen goede hoofdvraag en/of onderzoekje verzinnen wat er bij deze onderwerpen hoort. Mijn vraag aan jullie is dus: heeft er iemand een goed idee voor een hoofdvraag en een bijpassend onderzoek wat ook op VWO niveau (en op korte termijn) uitgevoerd kan worden? Mocht iemand een idee hebben hoor ik het graag, je zou ons aardig uit de brand helpen!

Alvast bedankt!

Fabian ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Profielwerkstuk: gyroscoop

Misschien is het interessant om te bespreken welke krachten een gyroscoop opwerkt? Welke krachten 'van de gyroscoop' zorgen ervoor dat een segway niet omvalt?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer