Warmtelek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

Warmtelek

Bij deze proef wordt de warmtelek van een joulemeter bepaald (zie bijlage voor opstelling)

de joulemeter wordt gevuld met een vloeistof die verwarmd wordt door gedurende een tijd dt een stroomsterkte I door de weerstand R te laten lopen. voor de warmtetoevoer geldt Q=U.I.dt waarin U en I de gemeten waarden zijn voor de spanning en stoomsterkte. dt is in seconden.

de warmtecapaciteit W van de gevulde joulemeter wordt als volgt berekend Q=W.(Te-Tb) waari Tb en Te de begin- en eindtemperaturen zijn.

de warmtecapaciteit van de lege joulemeter Wj wordt als volgt berekend W=m.c+Wj

met c : soortelijkemassa van de vloeistof

m : massa van de vloeistof



voor de verwarming wordt wisselstroom gebruikt, van bij gelijkstroom kan er elektrolyse plaatsvinden.

welke metingen zal ik moeten doen om de warmtelek te bepalen?

dank u
Bijlagen
opstelling.jpg
opstelling.jpg (85.2 KiB) 299 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Warmtelek

Begin eens met te definiëren wat jij onder "warmtelek" moet verstaan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 11

Re: Warmtelek

onder warmtelek versta ik in dit geval de warmte uitwisseling die plaats vindt tussen de joulemeter en de omgeving als gevolg van onvolmaakte isolatie

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Warmtelek

zoiets ga je dus niet onmiddellijk constateren. Dan ga je dus een tijdlang om de zoveel minuten de temperatuur in en de temperatuur buiten de joulemeter moeten meten. Dan zie je hoe snel de temperatuur in de joulemeter daalt bij een zeker temperatuursverschil.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 11

Re: Warmtelek

ik ga dit experiment morgen uitvoeren

ik heb een soort stappenplan, kan je eventuele foutieve dingen erin vermelden

de omgevingstemperatuur om de 5 min meten gedurende 25 min

de temp in de joulemeter meten gedurende 10 min voor elke min

daarna de spanningsbron aanzetten en de temp met 3-4 graden laten stijgen en de tijd noteren

hierna weer gedurende +- 10 min de temp van het water meten voor elke min met de spanningsbron uit

en het verwken zal dan moeten met Qop=Qaf formules

dank u

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Warmtelek

Als je een beetje fatsoenlijke joulemeter hebt gaat dit proefje véél langer duren dan een half uur voordat je een significante temperatuursdaling constateert. En zorg overigens voor héél nauwkeurige thermometers, en een behoorlijk fors temperatuursverschil t.o.v. de daling die je wil bereiken om die nauwkeurig te kunnen meten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 11

Re: Warmtelek

tijdens de proef moet er ook voortdurend roeren in de joulemeter, gaat dit het process versnellen?

de proef wordt uitgevoerd met +-200gram water

en zal de stroomsterkte I constant blijven in het water of kan er verandering optreden door de weerstandswaarde van het water?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Warmtelek

tijdens de proef moet er ook voortdurend roeren in de joulemeter, gaat dit het process versnellen?
roeren tijdens het afkoelen lijkt me overbodig. Dat zal dusdanig langzaam gaan dat stroming en geleiding in eht water wel voor een gelijkmatige temperatuurverdeling in de joulemeter zullen zorgen
en zal de stroomsterkte I constant blijven in het water of kan er verandering optreden door de weerstandswaarde van het water?
de stroomsterkte door de dompelaar heeft niks maar dan ook niks te maken met de -elektrische- weerstand van water. Zou niet mogen ook, dan zouden er allerlei elektrochemische processen zich kunnen gaan afspelen die elk experiment in de war zouden sturen. Zo'n dompelaar bestaat uit een hol metalen pijpje, met daardoorheen getrokken een weerstandsdraad (die heet wordt), elektrisch geïsoleerd van het pijpje door bijvoorbeeld magnesiumoxidepoeder.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 11

Re: Warmtelek

dank voor al uw wijsheid ;)

Berichten: 3

Re: Warmtelek

ik maak deze proef ook morgen. Ik moet van tevoren een tabel maken en die laten controleren. Voor zover ik kan zien zouden er alleen meting nummers en temperaturen in moeten voorkomen maar ik ben bang dat ik iets over het hoofd heb gezien. Kan ik ook wat tips krijgen van anderen die de proef al hebben uitgevoerd? ;)

Berichten: 3

Re: Warmtelek

O enne.. ik wilde een tijd(s) kolom toevoegen, maar ik vraag me af hoe dat moet werken daar de temperatuur om de 60seconden moet worden opgenomen. zijn de kolommen |meting#|T(°C) voldoende?? het ziet er zo schaars uit ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Warmtelek

Toch is dat alles wat er gebeurt: de tijd verstrijkt, en de temperatuur daalt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer