Driehoekschakeling

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Driehoekschakeling

Hallo,

Hier en daar heb ik al wat nuttige informatie gevonden op dit forum, maar toch blijft er nog een klein beetje onduidelijkheid. Electro is nu eenmaal niet mijn vakgebied ;) Ik ben meer van de mechanische kant.

Hier mijn vraag aan jullie;

Ik wil weten wat het opgenomen vermogen is van een electromotor die constant belast wordt. De motor werkt op 3 fase en is driehoek geschakeld. Op het typeplaatje staan de volgende zaken;

15kW 1455rpm (400V/50Hz/28a) delta; afzekering 50A en cosphi = 0,82.

Aangezien ik het opgenomen vermogen wil berekenen heb ik met de amperetang de 3 fasen gemeten. De amperemeter gaf bij elke fase apart ongeveer 20 ampere aan.

Nu heb ik het volgende gevonden;

Bij driehoek schakeling geldt;

Ul = Uf ( lijnspanning = fasespanning )

Il = If * √3 ( lijnstroom = wortel 3 x fase stroom )

P = √3 * Ul * Il * cos⁡φ = 3 * Uf * If * cos⁡φ

Mijn vraag bij het invullen van deze formule;

-is de gemeten stroom (20A) de lijnstroom of fasestroom?

-is de lijnspanning bij driehoek schakeling 400V? Waarom praat men over een fasespanning als er geen 0 lijn voorkomt?

Klopt het geheel als ik het volgende invul;

P = √3 * 400 [V] * 20 [A] * 0.82 = 11,3kW(e) ?

Alvast bedankt,

Groet,

KoenJ

Berichten: 171

Re: Driehoekschakeling

Je berekening ziet er goed uit. Of je stroom de lijn stroom of de fase stroom is ligt er aan waar je gemeten hebt. Als je in de kabel gemeten hebt voor het aansluitblokje van de motor, dan is het de lijnstroom. Als je na het aansluitblokje van de motor gemeten hebt is het de fasestroom. Houd er rekening mee dat sommige schakelingen (ster/driehoek) het aansluitblokje van de motor verlengen tot in de schakelkast.

De lijnstroom is de stroom die je in de kabel meet, de fase stroom is de stroom die je in de spoel van de motor meet, dus na je aansluitblok. Zelfde geldt voor de spanning. De lijnspanning is de spanning tussen de verschillende fasen. De fasespanning is de spanning over de spoel van je motor. De fase spanning wordt in dit geval bepaalt door je motor en de lijn spanning door je voedend veld. Als de fase spanning van je motor 230 Volt had moeten wezen dan had je hem in ster moeten aansluiten.

Berichten: 2

Re: Driehoekschakeling

Ik heb de stroomsterkte gemeten bij de softstarter (wel gewacht tot motor bij maximale toerental + belasting was). Bedankt voor je reactie. Ik kan nu weer even verder!

Berichten: 1

Re: Driehoekschakeling

Is het niet zo dat je je rendement bij de vermogenformule moet toevoegen om het actueel vermogen te weten?

grtz

Berichten: 23

Re: Driehoekschakeling

JourneY schreef:Hallo,

Hier en daar heb ik al wat nuttige informatie gevonden op dit forum, maar toch blijft er nog een klein beetje onduidelijkheid. Electro is nu eenmaal niet mijn vakgebied ;) Ik ben meer van de mechanische kant.

Hier mijn vraag aan jullie;

Ik wil weten wat het opgenomen vermogen is van een electromotor die constant belast wordt. De motor werkt op 3 fase en is driehoek geschakeld. Op het typeplaatje staan de volgende zaken;

15kW 1455rpm (400V/50Hz/28a) delta; afzekering 50A en cosphi = 0,82.

Aangezien ik het opgenomen vermogen wil berekenen heb ik met de amperetang de 3 fasen gemeten. De amperemeter gaf bij elke fase apart ongeveer 20 ampere aan.

Klopt het geheel als ik het volgende invul;

P = √3 * 400 [V] * 20 [A] * 0.82 = 11,3kW(e) ?

Alvast bedankt,

Groet,

KoenJ
Het opgenomen vermogen (uit het net) van de motor is zonder Cos phi,

Dus Pop= √3 * 400 [V] * 20 [A] = ~13,85kW

En de afgegeven vermogen is wel met Cosphi (As-vermogen van de motor)

= Paf = √3 * 400 [V] * 20 [A] * 0.82 = ~11,3kW

Cosphi is de Rendement (82%) van de motor. ;)

Berichten: 171

Re: Driehoekschakeling

G3Kko, ik ben bang dat je ergens iets niet begrepen hebt bij je elektrische opleiding. De cosinus phi is de hoek tussen de spanning en de stroom.

Kijk anders hier eens even http://nl.wikipedia.org/wiki/Drie_fasen

Het schijnbaar vermogen is S = wortel 3 * Ulijn * Ilijn

Het werkelijk vermogen is P = wortel 3 * Ulijn * Ilijn *cos phi.

Het werkelijk vermogen is ook het vermogen dat de turbine heeft moeten leveren om deze stroom op te wekken.

Het as vermogen is het werkelijk vermogen * het rendement van de motor

Pas = wortel 3 * Ulijn * Ilijn * cos phi * het rendement.

Reageer