Archiefwet (1995) en uitzendinggemist

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Archiefwet (1995) en uitzendinggemist

Zelf ben ik alles behalve een expert in juridische taal. Zo goed en zo kwaad als het gaat heb ik in de archiefwet zitten neuzen.

Zoals ik het begrijp moeten in relatie tot elektronische archieven alles in formats worden opgeslagen zodat ze 'altijd' beschikbaar zijn. Hiervoor moet men dus niet afhankelijk zijn van de ontwikkeling van software door derden. Dit zou namelijk tot een situatie kunnen leiden waarbij men zegt, 'we ondersteunen dit niet meer, het is achterhaald' en dat hierdoor de desbetreffende archieven/data niet meer beschikbaar zijn.

Nu vraag ik me twee dingen af. Ten eerste is de archiefwet van toepassing op uitzendinggemist.nl? En ten tweede voldoen ze aan eerder genoemde archiefwet door windows media player, quicktime en silverlight als afspeel mogelijkheden aan te bieden?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Archiefwet (1995) en uitzendinggemist

En ten tweede voldoen ze aan eerder genoemde archiefwet door windows media player, quicktime en silverlight als afspeel mogelijkheden aan te bieden?
Dat zijn enkel de aangeboden spelers. Die hebben niets te maken met de codec van de stream die ze afspelen en al helemaal niet met de codec waaronder ze opgeslagen zitten in het archief.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer