Springen naar inhoud

Berekening oppervlakte afvoerkanaal hemelwater

• Log in om te kunnen reageren

mizo303

mizo303

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2011 - 08:21

Voor een toeppassing , dien ik de afmetigen van een afvoerkanaal te definieren :

Een extrusieprofiel (L= 4 m) voorzien van een afvoerkanaal (vb diam 20) zal voor de helft gevuld worden met hemelwater.
en dient zijdeling te worden afgevoerd.

Hoe bereken ik best de afmetingen van dit kanaal ifv regen , stortregen.

mvg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 februari 2011 - 12:23

Je vraagstelling is onduidelijk maar ik vermoed dat je hier rekenmethodes moet gebruiken als Manning en Chezy of Ganguillet en Kutter
Hydrogen economy is a Hype.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 18 februari 2011 - 13:28

Een dakgoot bereken ik altijd met 1 cm2 dwarsdoorsnede op 1m2 dakoppervlak (hor.) en een regenwaterpijp op 0.8 cm2 op 1m2 dakvlak hor.Goten behoren een afschot te hebben van ca. 1mm per meter,maar dat werkt meestal niet omdat ze in het zicht zijn en dus horizontaal en soms met tegenschot worden gemonteerd.

UIt pract.overweging en plaatsing van rwa. komt dat meestal uit op 1.2 cm2 tot 2 cm2 op 1 m2 doordat je de bak niet tjokvol wilt hebben.

Een eigen opname bij een stortbui: Een goot met een dsn. van 73 cm2 had het water 1 cm onder de gootrand staan bij een dakvlak van ca.30m2 onder 30 graden plus 30m2 onder 75 graden (dus totaal hor. 35 m2)en een afvoer van 50 cm2

De goot wordt wat meer,omdat daar afval van veugeltjes ,blad en zand in achterblijft en de verticale pijp schoon blijft en het riool ook weer een afvallaagje heeft en zijn aparte berekening nodig heeft wegens putten,afschot,ed.

mizo303

mizo303

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2011 - 09:18

Bedankt voor de uitleg

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures