Springen naar inhoud

- - - - -

Stretchen voor het hardlopen blijkt zinloos


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Lathander

    Lathander


  • >1k berichten
  • 2501 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 februari 2011 - 12:29

http://www.nu.nl/wetenschap/2449753/


NEW YORK - Of je nu rek- en strekoefeningen doet voor het hardlopen of niet, de kans op blessures blijft even groot. Dat blijkt uit een vrijdag gepubliceerd onderzoek van Daniel Pereles van de George Washington Universiteit in de Amerikaanse hoofdstad

"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Wouter_Masselink

    Wouter_Masselink


  • >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 februari 2011 - 13:32

Ik meen me te herinneren dat een andere studie die keek naar skiŽn, dat mensen die zich voorbereiden door oefeningen en dergelijke over de linie genomen een grotere kans hebben op ongevallen en blessures. Men claimde dat dit zou kunnen gebeuren doordat mensen overmoedig geworden zijn door deze oefeningen te doen en hierdoor meer kans hebben op kwetsuren.

Een dergelijke verklaring zou ook bij dit onderzoek van toepassing kunnen zijn. Nu is het amateur rennen zowiezo al en geval apart waarbij er zelfs met de constante doorontwikkeling van renschoenen blessures veel te vaak voorkomen. Zoals in de link aangegeven gaat het hierbij vaak ook om mensen met een (te hoog) BMI. Mensen denken vaak veelal te ligt over rennen. Men is verleerd hoe te rennen en te luisteren naar het eigen lichaam. Een goede techniek bij het rennen is belangrijk, het is meer dan domweg de ene voet voor de andere plaatsen. Ik wil zeker niet beweren dat er 1 techniek is die voor iedereen werkt, echter als mensen zich eens bewust worden van hun looptechniek dan zou dit al veel schelen. Nu lijkt het nog te vaak zo te zijn dat mensen denken naar de sportwinkel te kunnen gaan, hier een paar schoenen te kopen met flink wat vering en stabilisatie erin en zo te kunnen rennen. Dit kan in het begin best goed gaan, echter je belast je lichaam dan op een manier waarbij je er vroeg of laat last van zal krijgen. Juist door die schoenen verlies je het contact met de weg en ben je bijna aan het stampen. Dit is mij uiteindelijk ook overkomen. Door mezelf eens kritisch af te vragen wat ik fout deed en opnames te maken van mijn eigen loop gedrag kon ik hier veel van leren. Hoe je in je gedachte rent en hoe je werkelijk blijkt te rennen kan ontzettend verschillen. Zelf ben ik mede hierdoor uiteindelijk overgestapt op minimalistische schoenen die geen padding of ondersteuning bieden en sindsdien heb ik dan ook geen blessures meer gehad. Nogmaals ik wil niet zeggen dat iedereen dit moet doen, maar mocht je problemen hebben met het rennen, probeer dan eens verschillende dingen uit, doe het rustig aan (HEEL RUSTIG!!!, NEE NOG VEEL RUSTIGER) en probeer eens wat andere dingen uit die voor jou goed aanvoelen.

Als ik zelf aan het rennen ben doe ik eigenlijk ook nooit rek-oefeningen of een warming-up voordat ik begin, gewoon gaan. Wel start ik rustig en bouw ik het tempo daarna vrij vlot op, dat is echter meer om er voor te zorgen dat ik mezelf niet voorbij ren en halverwege moet stoppen doordat ik te hard van stapel ben gegaan dan dat het een veredelde warming up is. Na een training een cooling down heeft voor mij wel effect. Ik ervaar aanzienlijk minder stramme spieren de dag na een training als ik een cooling down doe. Dit is niet meer dan een paar simpele rek-oefeningen en een beetje lopen waarbij ik maximaal 15 minuten bezig ben.
"Meep meep meep." Beaker

#3

blaft

    blaft


  • >25 berichten
  • 40 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2011 - 14:54

Net als Wouter ben ik een paar jaar geleden ook overgestapt op five-fingers. Je loopt hiermee zo goed als blootvoets wat ook volgens de natuur zo zou moeten. Zij die willen overstappen naar blootvoets lopen moeten dit heel geleidelijk aan doen en wat info zoeken op you-tube. Eenmaal je zo hebt gelopen wil je nooit meer iets anders. Stretchen doe ik altijd na het lopen. De spieren zijn dan goed opgewarmd en dit gaat beter. Mijn persoonlijke ervaring van stretchen voor de sport is dat je hierdoor kracht verliest. Dit lijkt me aannemelijk doordat je de spieren wat verlengt.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures