Luchtkussenbaan modelleren mbv coach 6

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Luchtkussenbaan modelleren mbv coach 6

Hallo leden,

Ik heb voor natuurkunde een opdracht gekregen om iets te modelleren m.b.v COACH 6. ik heb voor een luchtkussenbaan gekozen, maar nu ben ik een paar knelpunten tegengekomen.

SCHETS:

Voorstel dat aan weerszijden van de luchtkussenbaan een veer zit en deze twee veren schieten allebei een auto af. Deze auto versnellen en botsen tegen elkaar aan. Nu wil ik graag dit modelleren hoe de auto's zich versnellen en wanneer ze botsen. Als er nog tijd over is zou ik graag nog de kreukelzone modelleren, maar dat komt later.

Nu de problemen:

(i) welke componenten zorgen voor de beweging van een auto op een luchtkussenbaan? ik dacht zelf aan massa(auto), veeruitrekking, zweefkracht??, luchtwrijvingskracht, wat nog meer?

(ii) hoe moet ik een horizontale beweging modelleren (vx=horizontale snelheid)? NB het is geen horizontale worp.

(iii) speelt Fz(zwaartekracht) nog een rol?

alvast bedankt. comments zijn welkom, nieuwe ideeen voor mijn praktische opdracht zijn ook welkom

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Luchtkussenbaan modelleren mbv coach 6

(i) welke componenten zorgen voor de beweging van een auto op een luchtkussenbaan? ik dacht zelf aan massa(auto), veeruitrekking, zweefkracht??, luchtwrijvingskracht, wat nog meer?
als je de vraag stelt als "welke factoren zijn van invloed op ......//.. " dan is ze redelijk correct. De bedoeling van de luchtkussenbaan is dat wrijvingskracht tussen glijder en baan verwaarloosd kan worden. Alles speelt zich af in een horizontale lijn, verticale krachten kunnen dus verder buiten beschouwing worden gelaten.
(ii) hoe moet ik een horizontale beweging modelleren (vx=horizontale snelheid)? NB het is geen horizontale worp.
met de gewone lineaire bewegingsvergelijkingen die je al in de onderbouw leerde.
(iii) speelt Fz(zwaartekracht) nog een rol?
als je baan netjes horizontaal staat niet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Luchtkussenbaan modelleren mbv coach 6

Jan van de Velde schreef:als je de vraag stelt als "welke factoren zijn van invloed op ......//.. " dan is ze redelijk correct. De bedoeling van de luchtkussenbaan is dat wrijvingskracht tussen glijder en baan verwaarloosd kan worden. Alles speelt zich af in een horizontale lijn, verticale krachten kunnen dus verder buiten beschouwing worden gelaten.

met de gewone lineaire bewegingsvergelijkingen die je al in de onderbouw leerde.

als je baan netjes horizontaal staat niet.
Bedankt voor je antwoord. Dus de verticale krachten spelen geen rol(Fz speelt geen rol?)

De veerkracht zorgt als het goed is voor de horizontale beweging op een luchtkussenbaan.

Alleen kunt u mij helpen, want ik weet niet welke krachten WEL een rol spelen in zo'n model, model in COACH 6.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Luchtkussenbaan modelleren mbv coach 6

Dit is simpeler dan je meent te denken.

Denktrant:

Krachten (behalve wanneer tegenwerkende krachten met elkaar in evenwicht zijn) zorgen voor een versnelling.

OK, op welke momenten in je beweging versnelt je autootje, en welke krachten zorgen daarvoor?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Luchtkussenbaan modelleren mbv coach 6

Jan van de Velde schreef:Dit is simpeler dan je meent te denken.

Denktrant:

Krachten (behalve wanneer tegenwerkende krachten met elkaar in evenwicht zijn) zorgen voor een versnelling.

OK, op welke momenten in je beweging versnelt je autootje, en welke krachten zorgen daarvoor?
Sorry, mijn teamgenoot en ik gebruiken nu een luchtkussenbaan en aan weerszijden hebben we een veertje gevestigd waaraan in het midden van de luchtkussenbaan een sleetje zit die tussen de twee veren horizontaal links en rechts zal bewegen. Zie link voor plaatje.

Afbeelding

Klopt het volgende?

Veer: F = -C*u

dit is zonder Fwrijving,

maar ik zou graag Fwrijving is mijn model willen nemen. Heeft u misshien verder nog tips en bronnen(engels is ook goed) zodat ik verder kan komen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Luchtkussenbaan modelleren mbv coach 6

slimmer is om gewoon onze vragen te volgen, dan kom je vanzelf bij de antwoorden op jouw vragen.

Je hebt dus een veerkracht die het autootje een versnelling en daarmee een bepaalde snelheid geeft. Je gebruikt die luchtkussenbaan nou juist om de wrijvingskracht verwaarloosbaar te maken, dus als eenmaal de veer ontspannen is heeft het autootje een snelheid en behoudt die.

De twee autootjes vliegen op elkaar af en botsen. Dat wilde je eerst modelleren. Doe dat dan ook, tot hier. Als je modellen netjes schrijft kun je er naderhand nog heel simpel en overzichtelijk toevoegingen in aanbrengen.

De fout van veel modelschrijvers is dat ze een heel ingewikkeld model zitten te schrijven, dat dan vervolgens een fout bevat zodat het model totaal onverwachts werkt, met vervolgens grote hoofdbrekens omdat in de uitgebreidheid van het model niet of nauwelijks meer is na te gaan wáar het fout gaat en waarom.

Bouw dus eerst eens het model van een autootje dat wordt afgeschoten een veer, zonder wrijving of andere poespas.

Als dat werkt, laat dan dat autootje eens op zekere afstand tegen een paal botsen........

Als dat óók werkt, breidt dan je model uit met een tweede autootje dat in tegengestelde richting afgeschoten wordt

Als dat ook werkt, breidt dan je model uit met een botsing tussen de twee autootjes

Als dat ook werkt, breidt dan .......

etc.

Dus, in nette en overzichtelijke Coachtaal, een autootje dat je afschiet met een veer. Misschein al moeilijk zat om te beginnen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer