Springen naar inhoud

Gratis forum software

• Log in om te kunnen reageren

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 18 februari 2011 - 22:49

Een kort vraagje: ik wil een paar eigen internet-forums beginnen.

Er zijn een paar voorwaarden:

1. Het mag niets kosten.
2. Het moet eenvoudig zijn.
3. Het bedrijf dat het programma levert moet de webhosting al geregeld hebben.

Het probleem is dat ik zoveel vind, dat ik het niet meer weet. Misschien zijn er hier mensen die een bepaald programma kunnen aanraden?

Het gaat mij om een banenforum en een forum over organising (een methode van vakbonds organisatie).

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 19 februari 2011 - 16:27

Inmiddels ben ik wat op Hyves aan het uitproberen.

Redelijke kans dat dat gaat lukken.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 22 februari 2011 - 15:15

1. Het mag niets kosten.
2. Het moet eenvoudig zijn.
3. Het bedrijf dat het programma levert moet de webhosting al geregeld hebben.

PhpBB is een beetje de standaard gratis (open source) forumsoftware. Het is iig de meest gebruikte. Ik vind het ook vrij eenvoudig in gebruik, zeker als je geen behoefte hebt aan aanpassingen e.d. De support is iig prima, maar ja, als supporter kan ik ook niet veel anders zeggen. ;)

Normaal gezien moet je wel zelf voor de hosting zorgen. Nu is hosting niet duur (al voor anderhalve euro per maand), en vaak kun je dit al eenvoudig terugverdienen door gebruik te maken van Google AdSense. Als je daar allemaal geen zin in hebt, dan kun je terecht bij services als YourBB. Daar kun je een gratis forum aanmaken en dan krijg je iets als jouwforum.yourbb.com. Werkt op zich prima, al leert de ervaring dat mensen vaak op een gegeven moment tegen de beperkingen van zulke services aanlopen. Je kunt namelijk niets extra's toevoegen buiten de standaardmogelijkheden.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 22 februari 2011 - 15:30

@ Ger.

Dank voor de tips. Het toeval wil dat ik net een paar minuten geleden een gratis forum bij MessageBoard.nl heb aangevraagd. Dat ligt voorzover ik het begrijp in de zelfde richting.

Het forum op Hyves is al in de lucht, maar ik heb al gemerkt dat niet iedereen graag op Hyves wil.

Op het moment ben ik werkloos zodat ik mij financieel en wat betreft activiteiten die ik mag ondernemen niet veel kan permitteren.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 22 februari 2011 - 16:21

Messageboard is inderdaad een soortgelijke service als YourBB, maar wel met een belangrijk verschil: Messageboard maakt nog gebruik van phpBB2. Dit is sterk verouderd, het stamt al uit 2001. Sinds 2009 wordt het ook al niet meer ondersteund en veiligheidslekken worden ook niet meer verholpen. Daarbij heeft Messageboard nog een paar aanpassingen gedaan die het er niet beter op maken. Zie ook dit validatierapport (gaat alleen over de code-technische output).

Bij YourBB kun je ook kiezen voor phpBB2, maar je kunt ook kiezen voor phpBB3. Veel moderner en veel veiliger (elke versie wordt ook gecontroleerd door een extern softwarebeveiligingsbedrijf). Tevens heb je veel meer mogelijkheden om spam te bestrijden, wat ook niet onbelangrijk is natuurlijk. ;)

Als je nu nog geen leden hebt op je forum, beveel ik je dus sterk aan een partij te gaan waarbij je voor phpBB3 kunt kiezen.
- Jimi Hendrix -

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 22 februari 2011 - 22:19

Ik ben nu ook met YourBB aan de slag gegaan. Als dat bevalt, zeg ik Messageboard weer op. Bedankt. ;)

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 23 februari 2011 - 11:32

Ok, succes!
- Jimi Hendrix -

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 23 mei 2012 - 20:48

YourBB werkt naar tevredenheid. Maar mijn forum loopt niet. Ik wil het nu verwijderen, maar hoe moet dat?

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 24 mei 2012 - 07:41

Normaliter is dat een kwestie van bestanden en database verwijderen, maar dat zal bij YourBB niet gaan. Ik denk dat je gewoon even het contactformulier moet invullen.
- Jimi Hendrix -

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 24 mei 2012 - 12:35

Normaliter is dat een kwestie van bestanden en database verwijderen, maar dat zal bij YourBB niet gaan. Ik denk dat je gewoon even het contactformulier moet invullen.

Dank - ik heb een mailtje gestuurd.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures