[scheikunde] volume van een ester berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 48

[scheikunde] volume van een ester berekenen

Ik heb de volgende voorbereidende vraag, voor mijn practicum de volgende vraag beantwoorden:

Ik heb 28 mL 1-Pentanol en 30 mL Azijnzuur (Ethaanzuur).

Daar moet ik de ester, 1-Penthylethanoaat van maken.



Hoeveel mL 1-Penthylethanoaat (Ester) en hoeveel mL H2O krijg ik dan?


Ik snap er helemaal niks van en zou het erg fijn vinden, als iemand mij met een korte toelichting en formules kan uitleggen hoe ik dit bereken.

Alvast bedankt voor de moeite.

greetz Jimmy

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: [scheikunde] volume van een ester berekenen

Wanneer je een alcohol en een carbonzuur gaat samenvoegen ontstaat (mits zuurkatalyse) een ester. Bij dit reactiemechanisme wordt er water afgesplitst. Lees je cursus of de betreffende Wikipedia pagina er nog eens op na zodat je weet hoe alles precies verloopt.

In jouw geval krijg je onderstaande reactie:

C5H12O + C2H4O2 Afbeelding C7H14O2 + H2O

Daarna zou je met wat stoichiometrie verder moeten kunnen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 48

Re: [scheikunde] volume van een ester berekenen

Bedankt voor de reactie Kravitz.

Ik weet hoe een verestering verloopt (globaal) want we hoeven bij onze opleiding momenteel niet veel meer te weten.

Ik doe nog 1e jaar MBO, dus het kan zijn dat ik niet alles begrijp :P (maar ik doe mijn best)

Ik weet totaal niet wat stoichiometrie is ;)

Het enige wat wij hebben geleerd is met molverhoudingen en de basis over esters (dat esters worden gevormd uit alcoholen en zuren, en dat er bij verestering een ester + H2O ontstaat)

Op basis van deze gegevens + het gegeven dat er maar 28 mL Pentanol en 30 mL ethaanzuur wordt gebruikt, moet we dit berekenen.

Zou je het misschien kunnen uitrekenen voor mij en laten zien wat je hebt gedaan? of is dat teveel gevraagd? :P

Alvast bedankt voor de moeite

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: [scheikunde] volume van een ester berekenen

dus het kan zijn dat ik niet alles begrijp ;) (maar ik doe mijn best)
Dit is het belangrijkste!
Ik weet totaal niet wat stoichiometrie is :P
Stoichiometrie is een andere term voor chemisch rekenen.
Op basis van deze gegevens + het gegeven dat er maar 28 mL Pentanol en 30 mL ethaanzuur wordt gebruikt, moet we dit berekenen.
Ofwel zie ik nu ook iets over het hoofd, maar volgens mij zul je nog de dichtheid van deze stoffen moeten opzoeken.
Zou je het misschien kunnen uitrekenen voor mij en laten zien wat je hebt gedaan? of is dat teveel gevraagd? :P
Het is niet teveel gevraagd, maar doorgaans leer je meer wanneer je zelf dingen gaat oplossen. Ik zal je helpen en je op de goeie weg zetten :P .

We hadden dus al deze reactie: C5H12O + C2H4O2 Afbeelding C7H14O2 + H2O

Wanneer deze juist is geschreven (voor en na de pijl evenveel C, H en O) zie je dat 1 mol propanol reageert met 1 mol azijnzuur waaruit 1 mol pentylethanoaat ontstaat samen met 1 mol water.

Er is gegeven dat je over 28ml pentanol beschikt, overigens weet je dat de dichtheid van pentanol 0,814 g/ml bedraagt. Hetzelfde geldt voor 30 ml azijnzuur, daarvan is de dichtheid 1,05 g/ml

Verborgen inhoud
Bron dichtheden: Wikipedia


Kun je nu via de formule voor de dichtheid (
\(\rho = \frac{m}{V}\)
) berekenen met hoeveel gram pentanol en azijnzuur je te maken hebt?

(Ik verplaats dit ook even naar het huiswerk forum.)
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 48

Re: [scheikunde] volume van een ester berekenen

Volgens de formule: V x P = M heb ik dan berekend dat de massa van 1-Pentanol ongeveer 22,8 gram is

en dat de massa van ethaanzuur ongeveer 31,5 gram is.

Maar ik snap niet hoe je dan op de massa moet komen van de ester ;)

Moet je daar niet voor weten hoeveel H2O hij afsplitst ?

Berichten: 48

Re: [scheikunde] volume van een ester berekenen

Ok, ik ben er achter dat je het moet omrekenen naar mol.

Maar als ik dat doe krijg ik 2 totaal verschillende hoeveelheden mol ;)

Massa 1-pentanol = 22,8032 gram

Massa Azijnzuur = 31,476 gram

Per mol 1-pentanol = 88,15 g/mol

Per mol Azijnzuur = 60,05 g/mol

Om het aantal mol van de 28 mL 1-Pentanol te berekenen:

22,8032 : 88,15 = 0,259 mol 1-Pentanol

Om het aantal mol van de 30 mL Azijnzuur te berekenen:

31,476 : 60,05 = 0,524 mol Azijnzuur.

Wat doe ik hier fout :P ?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: [scheikunde] volume van een ester berekenen

Prima, je doet helemaal niks fout!

Zoals ik al eerder zei reageert 1 mol met 1 mol met de vorming van opnieuw 1 mol ester en 1 mol H2O.

Op dezelfde manier zal er ook 0,259 mol 1-pentanol reageren met 0,259 mol azijnzuur waarbij 0,259 mol ester en 0,259 mol H2O ontstaat. Dit heeft te maken met het limiterend reagens, er kan maar maximaal evenveel mol water ontstaan als er minimaal aanwezig is bij de reagentia.

Eenmaal je weet hoeveel mol H2O er ontstaat lukt het dan om dit naar een volume om te zetten?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 48

Re: [scheikunde] volume van een ester berekenen

Maar als de molverhouding 1 : 1 : 1 : 1 is, zou het ook moeten zijn 0,259 : 0,259 : 0,259 : 0,259

Maar ik heb niet 0,259 mol azijnzuur, maar 0,524 mol!

Of betekent dit gewoon dat er maar 0,259 mol azijnzuur word verbruikt en de rest over blijft ?

Doe ik het goed van mol naar mL bij H2O als ik het volgende doe ?

Ik heb dus 0,259 mol H2O. Dus Massa H2O is:

0,259 x 18,016 g/mol = 4,666144 g/0,259 mol

M/P = V, dus 4,666144 : 0,998 = 4,67549499 mL H2O dat er ontstaat.

Weet iemand toevallig de dichtheid van 1-Penthylethanoaat ? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: [scheikunde] volume van een ester berekenen

Of betekent dit gewoon dat er maar 0,259 mol azijnzuur word verbruikt en de rest over blijft ?
Klopt!
DarkZehel schreef:Ik heb dus 0,259 mol H2O. Dus Massa H2O is:

0,259 x 18,016 g/mol = 4,666144 g/0,259 mol

M/P = V, dus 4,666144g : 0,998g/ml = 4,67549499 mL H2O dat er ontstaat.
Ik heb de verbetering even in het rood aangebracht. Ik kan je aanraden om overal eenheden te schrijven, dan zie je mooi wat wegvalt en kom je zulke foutjes niet meer tegen ;) .
Weet iemand toevallig de dichtheid van 1-Penthylethanoaat ? :P
Dit moet je toch niet weten? Indien je toch interesse hebt kan een snelle zoektocht op Wikipedia veel leren: 0.876 g/ml.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 48

Re: [scheikunde] volume van een ester berekenen

Jawel, want ik moest het antwoord in mL geven. en M/P = V

Ik had op Wikipedia gezocht, maar kon niks vinden.

Ok nou moet het lukken ;)

Bedankt voor de moeite, Kravitz

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: [scheikunde] volume van een ester berekenen

De Engelse wiki werkt vaak beter, maar goed soms moet je gewoon wat geluk hebben ;)
Bedankt voor de moeite, Kravitz
Graag gedaan!
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 48

Re: [scheikunde] volume van een ester berekenen

Op de engelse kon ik het ook niet vinden, maar heb het gelukkig kunnen vinden doormiddel van de andere naam: Amylacetaat

Reageer