Geneeskunde in gent/leuven

Reageer
Berichten: 2

Geneeskunde in gent/leuven

Beste medestudenten,

Ik zit nu in mijn laatste jaar middelbaar onderwijs (wetenschappen-wiskunde), we worden natuurlijk al helemaal volgprpt met informatie en studiekeuzebegeleiding. We zijn afgelopen week naar de SID-In beurs geweest (alle universiteiten zijn hiet vertegenwoordigd) om onze brandende vragen hopelijk opgelost te krijgen. Ik ben er al zeker van dat ik geneeskunde wil gaan doen, alleen de vraag is: waar?

Mijn opties zijn Gent of Leuven, hoewel Leuven ten eerste in me opkwam wegens de grote bekendheid van Leuven, blijkt Gent ook een erg goede (geneeskunde) universiteit te zijn. Dus op die beurs ben ik gaan vragen: hieruit heb ik geconcludeerd dat de studies eigenlijk hetzelfde zijn op 1 punt na. Dit is namelijk het systeem van de leerstof, Leuven ziet alles gewoon los van mekaar, chemie-fysica-citologie-anatomie enz..zonder enig onderling verband. Terwijl Gent zich bv het eerste jaar focust op de cel en daar alle verschillende vakken en leerstof bij betrekt.

Nu weet ik niet echt goed wat ik moet kiezen.

Hebben jullie ervaring hiermee en wat vinden jullie het fijnste/beste/handigste.

Ook: hoe zit het met het studentenleven in Gent? (LEuven staat bekent als dé studentenstad).

M.v.gr. Raoul

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Geneeskunde in gent/leuven

Ook: hoe zit het met het studentenleven in Gent? (LEuven staat bekent als dé studentenstad).
Die is minstens zo goed. Het grote verschil is dat in Gent er niet enkel studenten zijn, zodat je in de supermarkt ook tussen 'gewone' mensen staat.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Geneeskunde in gent/leuven

Ik heb, ondertussen al een tijdje geleden, geneeskunde gevolgd in Leuven. Een stad met een bruisend studentenleven, dat klopt. Maar aangezien ik niet kan vergelijken met Gent, zegt dat mogelijks niet zoveel. Het kan er misschien in Gent even bruisend aan toe gaan, dat lees ik trouwens ook uit het berichtje van 317070. Belangrijk is natuurlijk dat dit allemaal zéér subjectief is: de één zal zich misschien meer amuseren in Leuven, de ander méér in Gent. En voor de meesten zal het waarschijnlijk, eens ze zich er gesetteld hebben, niet veel uitmaken waar ze zitten, maar zullen ze zich wel degelijk amuseren.
... Dus op die beurs ben ik gaan vragen: hieruit heb ik geconcludeerd dat de studies eigenlijk hetzelfde zijn op 1 punt na. Dit is namelijk het systeem van de leerstof, Leuven ziet alles gewoon los van mekaar, chemie-fysica-citologie-anatomie enz..zonder enig onderling verband. Terwijl Gent zich bv het eerste jaar focust op de cel en daar alle verschillende vakken en leerstof bij betrekt.
Als dit klopt, dan vind ik dit een niet te onderschatten voordeel: je kan zelf verbanden gaan zoeken in de verschillende leerstofdelen die je zal krijgen (en dat zal je sowieso ook wel doen), maar het is best wel handig als er ook al heel wat verbanden worden aangereikt in de leerstof. Toen ik geneeskunde studeerde, was er nog nergens sprake van dat modulair onderwijs en ik beschouwde dit toen ook als een tekort.

Ik schreef hierboven wel: 'als dat klopt', want ik dacht dat het modulair lesgeven (= rond 1 bep. systeem, zoals bv. hart en bloedvaten) al een tijdje gangbaar was in Leuven. Maar ik kan me zeker vergissen...

Verder maakt het voor het latere beroepsleven, volgens mij, helemaal niets uit of je studeerde in Gent of in Leuven, het komt er dan vooral op aan om aan te tonen dat je 'goed (genoeg) bent in je vak' én je (ook deels afhankelijk van welke richting je uitgaat) over voldoende sociale vaardigheden (empathie ed.) bezit om goed met patiënten/ collega's te kunnen omgaan.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Geneeskunde in gent/leuven

Tenzij je praktische overwegingen hebt die je keuze naar Gent of Leuven hebben geleid, heb je ook de VUB in Brussel, die ook een degelijke opleiding aanbiedt. En het studentenleven in Brussel is evenzeer bruisend ;)

Als je inhoudelijk wil vergelijken, kan je de visitatierapporten bekijken:

https://docs.google.com/viewer?url=http://w...geneeskunde.pdf
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 2

Re: Geneeskunde in gent/leuven

Ja het grote probleem vind ik nog altijd kiezen tussen die lessystemen van Leuven / Gent, nog mensen die ervaring of meningen kunnen delen hierover?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Geneeskunde in gent/leuven

Doordat persoonlijke ervaringen precies dat zijn -persoonlijk-, is het lastig om dit relevant te krijgen voor anderen. Als de opties die je hebt gelijk zijn in voors en tegens dan kan je het beste op je gevoel afgaan. Je kan dit naar mijn mening het beste doen door bij beide universiteiten eens een dag of meerdere dagen mee te lopen en te kijken waar je je meer thuis voelt.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer