Springen naar inhoud

Proef: gassen, wet van boyle.

• Log in om te kunnen reageren

crashtest

crashtest

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2011 - 13:11

Hey,

Hoe noemt je een kromme die je krijgt in de grafiek in fysica, indachtig de proef gebeurt bij constant temperatuur en wat zal er gebeuren met de kromme als je de proef doet bij hogere of lagere temperaturen?

Met vriendelijke groeten en alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 februari 2011 - 13:40

Bij constante temperatuur spreek je van isotherm. (iso is Grieks voor gelijk en therm kan je zelf wel bedenken).

Wat staat er op de assen van de grafiek waarin deze lijn wordt getekend? Wat denk je dat er kan gebeuren als de temperatuur hoger/lager wordt? Hoe zou je dit kunnen vinden? Welke wet geeft een relatie tussen de grootheden die je gebruikt bij gassen?

https://docs.google....u...1.pdf&pli=1
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

crashtest

crashtest

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2011 - 14:41

Bij constante temperatuur spreek je van isotherm. (iso is Grieks voor gelijk en therm kan je zelf wel bedenken).

Wat staat er op de assen van de grafiek waarin deze lijn wordt getekend? Wat denk je dat er kan gebeuren als de temperatuur hoger/lager wordt? Hoe zou je dit kunnen vinden? Welke wet geeft een relatie tussen de grootheden die je gebruikt bij gassen?

https://docs.google....u...1.pdf&pli=1

Ja, dat is onze cursus! Ik moet de vraagjes beantwoorden van 'besluiten en bespreking' maar ik ben er niet zo goed in! En ik zou het begot niet weten wat er zou gebeuren! Ik denk de wet van Archimedes

Veranderd door crashtest, 19 februari 2011 - 14:54

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 februari 2011 - 14:57

Wat staat er op de assen van de grafiek waarin deze lijn wordt getekend? Welke wet geeft een relatie tussen de grootheden die je gebruikt bij gassen?

Heb je de proeven gedaan? Wat kan je zeggen over p*V bij constante temperatuur (kijk naar je experimentele resultaten).
Heb je pagina 35(145) van je cursus al gezien of nog niet?
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

crashtest

crashtest

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2011 - 15:01

Heb je de proeven gedaan? Wat kan je zeggen over p*V bij constante temperatuur (kijk naar je experimentele resultaten).
Heb je pagina 35(145) van je cursus al gezien of nog niet?

Het vermindert naarmate de druk hoger word. Ik heb deze blz 145 nog niet gezien! Ik denk dat bij hogere temperaturen de isotherm hoger ligt, bij een lagere temperatuur ligt hij lager.

Veranderd door crashtest, 19 februari 2011 - 15:04

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 februari 2011 - 15:07

Het is geen probleem dat je de bladzijde nog niet hebt gelezen. Wanneer je die zal leren, zal je ze makkelijker begrijpen door de proeven die je hebt gedaan.

Om terug te komen op je proef: hebben jullie waargenomen dat het product van volume en druk kleiner wordt met stijgende druk?

Ik denk dat bij hogere temperaturen de isotherm hoger ligt, bij een lagere temperatuur ligt hij lager.

Dat klopt. Waarom denk je dat?

crashtest

crashtest

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2011 - 15:16

Het is geen probleem dat je de bladzijde nog niet hebt gelezen. Wanneer je die zal leren, zal je ze makkelijker begrijpen door de proeven die je hebt gedaan.

Om terug te komen op je proef: hebben jullie waargenomen dat het product van volume en druk kleiner wordt met stijgende druk?

Dat klopt. Waarom denk je dat?

Bij een hogere temperatuur bewegen de deeltjes sneller? En we hebben dit nog niet waargenomen!

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 februari 2011 - 15:23

Het vermindert naarmate de druk hoger word.

En we hebben dit nog niet waargenomen!

Nu spreek je jezelf tegen denk ik.

crashtest

crashtest

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2011 - 15:31

Nu spreek je jezelf tegen denk ik.

We hebben dit niet niet echt besproken ik weet juist da P.V constant is.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 februari 2011 - 15:41

Je weet enkel dat...

En hoe weet je dat? Net uit de proef toch? Want bij stijgende druk verlaagt het volume en bij stijgend volume verlaagt de druk. Dat heb je toch experimenteel teruggevonden?

Nu vraag je je af, hoeveel dat verlaagt. Dat ga je na door het product te berekenen van p en V, nog steeds uit je experimentele resultaten. En je vindt terug: p maal V = constant bij één bepaalde temperatuur en bij een bepaalde hoeveelheid gas, of nog, de Wet van Boyle en Mariotte.

Bij een hogere temperatuur merk je dat pV evenredig is met de temperatuur (T). De isotherm ligt dus hoger.

crashtest

crashtest

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2011 - 16:08

En hoe weet je dat? Net uit de proef toch? Want bij stijgende druk verlaagt het volume en bij stijgend volume verlaagt de druk. Dat heb je toch experimenteel teruggevonden?

Nu vraag je je af, hoeveel dat verlaagt. Dat ga je na door het product te berekenen van p en V, nog steeds uit je experimentele resultaten. En je vindt terug: p maal V = constant bij één bepaalde temperatuur en bij een bepaalde hoeveelheid gas, of nog, de Wet van Boyle en Mariotte.

Bij een hogere temperatuur merk je dat pV evenredig is met de temperatuur (T). De isotherm ligt dus hoger.

En war bedoelen ze dan met 'Trek de lijn door als V groter word en als p steeds meer groter word, hoe groot worden respectievelijk druk en volume dan?' Sorry maar we hebben hier nog maar 1 les over gehad, beperkte kennis dus!

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 februari 2011 - 16:33

Als p*v een constante is, weet je uit je meetresultaten ook welke constante dat is. Bij een bepaalde gevraagde waarde van druk of volume kan je dan respectievelijk bijhorend volume of druk berekenen. Als je in de pV-grafiek deze waarden ook zou uitzetten, zie je dat voor héél grote drukken, de volumes klein worden en vice versa.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 februari 2011 - 18:01

Hey,

Hoe noemt je een kromme die je krijgt in de grafiek in fysica, indachtig de proef gebeurt bij constant temperatuur en wat zal er gebeuren met de kromme als je de proef doet bij hogere of lagere temperaturen?

p/V diagram (y-as p, x-as V) met grafieken bij 500 resp 300 K, voor de proef met de wet van Boyle, p·V= constant
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures