Gentechnologie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Gentechnologie

Hallo,

Ik ben op zoek naar alle mogelijke informatie over genetische technologie in het nederlands of in het engels.

De informatie die ik kon vinden via Google is nogal beperkt en ik ben nu eigenlijk op zoek naar thesisen, artikels, misschien ook wel aan te raden boeken,videos enz...

Alvast Bedankt,

Meinert

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Gentechnologie

Er is nogal wat te vinden over "genetische technologie" dus ik zou beginnen met je zoekopdracht beter te definiëren.

Zoek je technische informatie over bijvoorbeeld yeast two-hybrid systemen of PCR? Of zoek je wat anders?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 2

Re: Gentechnologie

Eigenlijk gewoon zo veel mogelijk over de verschillende onderverdelingen zoals bv. genetische manipulatie.

Het komt er op neer dat ik een eindwerk maak maar niet zo gedetailleerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Gentechnologie

Wat wil je weten over bijvoorbeeld genetische manipulatie? En wat kan je daarover niet vinden op bijvoorbeeld wikipedia?

Hoe je een puntmutatie aanbrengt in een stuk DNA, hoe je transgene muizen maakt, wat eventuele ethische aspecten zijn, hoe een cis-gene tomaat roder kan zijn dan zijn broertje, wat de voor- en nadelen van gentherapie zijn, hoe je een lentivirale vector maakt, etc?

Je kan er het beste even voor gaan zitten en een betere vraag formuleren denk ik.
De informatie die ik kon vinden via Google is nogal beperkt en ik ben nu eigenlijk op zoek naar thesisen, artikels, misschien ook wel aan te raden boeken,videos enz...
Op welk niveau zoek je je antwoord? 4 HAVO of masterstudent?

Er is enorm veel te vinden, neem anders onze handleiding 'zoeken met google' even door. Een andere mogelijkheid is dat je gewoon niet weet wat je zoekt.

Kan je uit de voeten met het niveau van een PhD boek? Dan weet je ook dat publicaties in tijdschriften zoals Nature, Cell, The Journal of Neuroscience, etc. gewoon online staan: hier.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Gentechnologie

meinert schreef:Eigenlijk gewoon zo veel mogelijk over de verschillende onderverdelingen zoals bv. genetische manipulatie.

Het komt er op neer dat ik een eindwerk maak maar niet zo gedetailleerd.
Het onderwerp zoals je het nu aangeeft is veel te breed om je specifiek bronnen te geven. Met een dergelijke vraag kan ik je dan ook het beste naar pubmed en google door verwijzen.

Daarnaast meen ik dat een eindwerk juist bedoeld is om dieper op een onderwerp in te gaan, door een breed onderwerp zoals gentechnologie te kiezen ga je veel te veel de breedte in. Je zou zelfs een eindwerp kunnen schrijven over mogelijke selfdimerisatie en de factoren die hierbij betrokken zijn in een ordinaire PCR. Dus, zelfs bij 1 specifieke techniek kan je 1 component uitlichten en kijken hoe dit specifieke component zich op een specifieke manier gedraagt. Hierover is nog steeds een heel verhaal te schrijven.

Zoals je het nu hebt kan je waarschijnlijk geen duidelijk en coherent eindwerk maken. Wil je technische aspecten, toepassingen, mogelijke gevaren, etiek, of zelfs economische aspecten bespreken. Het is allemaal mogelijk, maar wees hierin duidelijk. Als je weet welk aspect je wilt bespreken dan zal je dit nog verder moeten gaan definieren en opdelen om uiteindelijk tot een deelaspect van een deelaspect van een deelaspect te komen. Hier zijn dan een 10 a 20 tal bronnen bij te zoeken die specifiek over het onderwerp gaan en aan de hand hiervan kan je een helder verhaal schrijven waarbij je voldoende diepgang hebt in een duidelijk afgebakend onderwerp.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer