Kans op 7 keer rood bij 8 keer strootje trekken (rood:25%, zwart 75%)

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Kans op 7 keer rood bij 8 keer strootje trekken (rood:25%, zwart 75%)

Hoi, ik heb lang geleden eens statistiek gehad, maar kom uit navolgende opgave niet uit.

In een pot zitten 4 staafjes, 3 ervan zijn rood, eentje is zwart. Nadat een staafje getrokken is wordt het weer in de pot gedaan. Hoe bereken ik de kans dat ik exact 7 keer zwart trek in 8 keer trekken? Is daar een formule voor?

Wie kan me helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Kans op 7 keer rood bij 8 keer strootje trekken (rood:25%, zwart 75%)

Bij iedere trekking heb je weer dezelfde kans op rood of zwart, dus je hebt hier een binomiale verdeling.
\(P[X=k]=p^k(1-p)^{n-k}{n \choose k}\)
En dan k=7, n=8, p=¼ invullen.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 3

Re: Kans op 7 keer rood bij 8 keer strootje trekken (rood:25%, zwart 75%)

Hoi Rogier, tot zover bedankt. Maar zoals gezegd is het lang geleden (25 jaar) dat ik statistiek gedaan heb. Hoe reken ik de n boven k uit?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Kans op 7 keer rood bij 8 keer strootje trekken (rood:25%, zwart 75%)

\({n \choose k} = \frac{n!}{k!\cdot(n-k)!}\)
(wellicht kun je hieraan zien dat n boven k hetzelfde is als n boven n-k)

Bijvoorbeeld
\({8 \choose 5} = {8 \choose 3} = \frac{8!}{5!\cdot 3!} = \frac{8\cdot 7\cdot 6}{3\cdot 2\cdot 1} = 56\)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kans op 7 keer rood bij 8 keer strootje trekken (rood:25%, zwart 75%)

Voor binomiaalverdeling, zie hier en voor de binomiaalcoefficient hier. Die ene specifieke formule, is:
\({n \choose k} = \frac{n!}{k! (n-k)!}\)
als 0 <= k <= n...

EDIT Rogier was me voor ;) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.


Reageer