Geldboete omzetten in gevangenisstraf bij jeugdrechtbank ?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

Geldboete omzetten in gevangenisstraf bij jeugdrechtbank ?

hallo,

volgende week moet ik voorkomen ivm een zaak van mijn zoon voor de jeugdrechtbank en ga ik te horen krijgen wat de vordering juist is, waarschijnlijk een fikse geldboete ... maar dan ook een serieuze zware ... mag ik nu vragen om dit voor mij om te zetten tot celstraf ?

ik kan echter onmogelijk ergens een lening krijgen om geld los te krijgen voor die boete wegens een beperkt inkomen ( invaliditeit )

alvast bedankt

verdrietige mama ( belgie )

Gebruikersavatar
Berichten: 375

Re: Geldboete omzetten in gevangenisstraf bij jeugdrechtbank ?

Ik weet niet hoe dit in Belgie geregeld is. Maar in Nederland is het mogelijk om vervangende hechtenis te krijgen in plaats van het betalen van een geldboete. Dit wordt ook altijd door de rechter gezegd: 'U word veroordeeld tot een geldboete van € 100,-, indien u in gebreke blijft te betalen te vervangen door 1 dag hechtenis'

Re: Geldboete omzetten in gevangenisstraf bij jeugdrechtbank ?

Vroeger heb ik het eens gehad over een dame in Belgie die de boete en de gerechtskosten weigerde te betalen. Ze ging nog liever in de gevangenis, zei ze. De rechter zei, dat hij in dat geval een deurwaarder zou zenden om haar goederen in beslag te nemen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Geldboete omzetten in gevangenisstraf bij jeugdrechtbank ?

Deze vraag is al eens hier gesteld en het antwoord luidde:
Nee. Dat kan niet zomaar:

Wat gebeurt er als u een boete niet betaalt?

Bij een geldboete is er soms een vervangende gevangenisstraf voorzien. Stel, u bent geflitst en u betaalt niet. Gaat u dan de gevangenis in?

Minnelijke schikking. Als u een zgn. voorstel tot regeling (mits betaling van een boete) krijgt van het parket en u betaalt die niet, dan is de kans groot dat u gedagvaard zal worden voor de politierechter. Bij zo’n minnelijke schikking hoort dus geen vervangende gevangenisstraf.

Dagvaarding. Als u voor de politierechter komt en hij spreekt een geldboete uit, dan is daar wel een vervangende gevangenisstraf aan verbonden. De wet zegt nl. dat iemand die tot een boete (de hoofdstraf) veroordeeld wordt ook steeds een vervangende gevangenisstraf krijgt, die echter pas uitgevoerd wordt als de boete niet betaald wordt.

“Ik ga wel brommen…”. Men hoort mensen ‘uit protest’ weleens zeggen dat ze wel enkele dagen in de bak zullen gaan zitten. Kan dat eigenlijk? Neen, u heeft geen keuze. Als u niet betaalt, dan zal het parket eerst proberen om met een gerechtsdeurwaarder beslag te leggen (bv. op uw inboedel). Pas als blijkt dat iemand echt de middelen niet heeft om te betalen, zal men de gevangenisstraf uitvoeren.
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer