Kan het ombuigen van stroomkabels kwaad?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Kan het ombuigen van stroomkabels kwaad?

Raar vraagje misschien, maar ik heb vandaag een paar kabels weggewerkt in kabelgootjes en één van die kabels was een stroomkabel die naar een stekkerdoos leidt. Deze stroomkabel was nogal dik en stug en daardoor moeilijk te buigen, maar ik heb het toch een beetje geforceerd. Kan zo'n kabel vlam vatten als er eventueel een scheur in is gekomen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Kan het ombuigen van stroomkabels kwaad?

Zolang de draden niet bloot liggen (beschadigde isolatie) en hun warmte kwijt kunnen, zijn er geen problemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Kan het ombuigen van stroomkabels kwaad?

Bij dikke kabels kan het ook belangrijk zijn dat de kern niet gescheurd is. Maar dat ga je niet kunnen door te forceren, maar wel door wrijving bijvoorbeeld.

Als er een scheur is in de kern, en de kabel voert veel stroom (bijvoorbeeld omdat het als voeding dient), dan kan de kabel een te grote weerstand vormen wat problemen kan geven voor de toepassing. Brand ga je volgens mij wel nooit krijgen door die verhoogde weerstand. Die weerstand blijft daarvoor veel te klein.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Kan het ombuigen van stroomkabels kwaad?

Check het even: de kabel goed belasten (apparatuur aanzetten) en afwachten of de boel warm wordt.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Kan het ombuigen van stroomkabels kwaad?

Raar vraagje misschien, maar ik heb vandaag een paar kabels weggewerkt in kabelgootjes en één van die kabels was een stroomkabel die naar een stekkerdoos leidt. Deze stroomkabel was nogal dik en stug en daardoor moeilijk te buigen, maar ik heb het toch een beetje geforceerd. Kan zo'n kabel vlam vatten als er eventueel een scheur in is gekomen?
Gebruik eens je favoriete zoekmachine en zoek naar "minimum bending radius cable". Massa's goede informatie.
Check het even: de kabel goed belasten (apparatuur aanzetten) en afwachten of de boel warm wordt.
Beter voorkomen dan genezen?
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: Kan het ombuigen van stroomkabels kwaad?

Zo is het dunne draadje in de coaxkabel, gebruikt voor tv-signaal, wel tamelijk gevoelig voor kraken indien ze langere tijd in een te korte bocht liggen.
Iedereen die kent de waarheid, maar de waarheid kan nooit bestaan, daar voor iedereen alles is anders gegaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Kan het ombuigen van stroomkabels kwaad?

Zo is het dunne draadje in de coaxkabel, gebruikt voor tv-signaal, wel tamelijk gevoelig voor kraken indien ze langere tijd in een te korte bocht liggen.
Maar dat is om een volledige andere reden ;) Dat heeft te maken met transmissielijnen, en is dus totaal niet vergelijkbaar met stroomkabels.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 130

Re: Kan het ombuigen van stroomkabels kwaad?

Inderdaad, ik zou me eerder zorgen maken over de isolatie dan over de kern... Als je die beschadigd hebt (uitrekken kan ook al problemen leveren...) dan zal indien de kabel warm wordt ze evt bloot komen te liggen en dat is niet goed ;) .

Reageer