Wijzigen van berichten

Wijzigen van berichten

Mod Ger: afgesplitst uit [topic="135532"]IQ-test: hoogbegaafd?[/topic]

ik zou heel graag willen weten van de moderatoren waarom ik mijn eigen tekst niet meer kan aanpassen. ik vind dit echt helemaal niks!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Wijzigen van berichten

ik zou heel graag willen weten van de moderatoren waarom ik mijn eigen tekst niet meer kan aanpassen. ik vind dit echt helemaal niks!
Je hebt geloof ik een kwartier de tijd om je tekst aan te passen. Daarna staat je bericht op het forum zoals het is.

Als je steeds nadien je post zou kunnen aanpassen, zou een discussie wel een warboel kunnen worden, toch?

En nu terug ontopic, als je hier verder op wil reageren, splitsen we dit af naar het feedbackforum.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Re: Wijzigen van berichten

In fysics I trust schreef:Je hebt geloof ik een kwartier de tijd om je tekst aan te passen. Daarna staat je bericht op het forum zoals het is.

Als je steeds nadien je post zou kunnen aanpassen, zou een discussie wel een warboel kunnen worden, toch?

En nu terug ontopic, als je hier verder op wil reageren, splitsen we dit af naar het feedbackforum.
op alle andere fora waar ik zit, kan ik onbeperkt mijn tekst veranderen.

ik vind dat dat ook altijd moet kunnen. het zijn mijn woorden en mijn ideen en mijn tekst.

Als ik me niet lekker voel bij iets wat ik in een emotionele bui heb neergezet, of als ik rare fouten heb gemaakt..dan moet ik dat kunnen verwijderen of veranderen, lijkt me.

dat is een stuk prettiger dan in een nieuw antwoord te moeten uitleggen dat je er even naast zat..of dat je bepaalde woorden terug wilt nemen of veranderen.

ik denk dat dit zelfs wettelijk iets te maken heeft met wet van intellectueel eigendom...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Wijzigen van berichten

Uit de disclaimer:
Copyright

Alle informatie op deze website is eigendom van Wetenschapsforum.
En daarmee heb je je akkoord verklaard bij je registratie.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Re: Wijzigen van berichten

In fysics I trust schreef:Uit de disclaimer:

En daarmee heb je je akkoord verklaard bij je registratie.
wettelijk gezien lijkt me dat niet kloppen...je kan alleen copyrights hebben op iets wat je zelf heb bedacht...

dus alles wat ik hier zeg, is mijn eigendom wettelijk gezien..of ik moet de rechte n afstaan, maar dat doe ik niet door wat algemene forum-regels goed te keuren.

dus in het geval dat iemand mijn woorden van deze site haalt, die in een boek verwerkt wat later goed verkoopt.

dan kunnen jullie als forum diegene voor de rechter slepen, en een flinke vergoeding voor het misbruilk van mijn woorden krijgen..?

nee, zo zit de wereld gelukkig niet in elkaar. jullie hebben geen copyrights op mijn woorden.

een rechtzaak zou ik ook zeker wel winnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Wijzigen van berichten

Zucht.
wettelijk gezien lijkt me dat niet kloppen...je kan alleen copyrights hebben op iets wat je zelf heb bedacht...
Nope, zo is alles wat ik bedenk en produceer het eigendom van het ICT bedrijf waar ik bijklus. Volledig legaal en een veel voorkomende contract voorwaarde.

Een discussie over auteursrecht en intellectuele eigendom lijkt me hier niet zo op zijn plek. Misschien moet dit worden afgesplitst van deze topic.

Re: Wijzigen van berichten

scorchingthevortex schreef:Zucht.Mijn mooie lange post was voor niets geplaatst?

Nope, zo is alles wat ik bedenk en produceer het eigendom van het ICT bedrijf waar ik bijklus. Volledig legaal en een veel voorkomende contract voorwaarde.

Een discussie over auteursrecht en intellectuele eigendom lijkt me hier niet zo op zijn plek. Misschien moet dit worden afgesplitst van deze topic.
ik zei al: als je je rechten afstaat (via een arbeidscontract of dergelijke), dan verlies je je rechten.

als je in dienst van een bedrijf werkt, dus niet als freelancer, dan is alles wat je creert in de tijd van de baas, eigendom van de baas/ het bedrijf.

Ik werk niet voor het forum, en ik heb ook geen arbeidscontract of iets anders getekend..alles wat ik hier zeg is mijn intellectueel eigendom.

Ik heb toevallig net een advocaat op iemands dak gestuurd die mijn muziek op internet misgebruikt.. ik sta volledig in mijn recht en kan zo een leuk geld bedrag mijn kant op zien komen.

de forumregels zijn goed bedoeld, maar je kan niet zeggen dat het forum copyright heeft op wat ik schrijf.

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Wijzigen van berichten

de forumregels zijn goed bedoeld, maar je kan niet zeggen dat het forum copyright heeft op wat ik schrijf.
Dat lijkt mij ook stug, die regel refereert waarschijnlijk naar de cursussen en algemene informatie die door wetenschapsforum.nl wordt verstrekt. Ik was eerst ook verbaast over de tijdslimiet voor wijzigingen in posts, maar voor een intensief beheerd en wetenschappelijk forum is die maatregel nog niet zo gek.

Als je een artikel schrijft kan je ook niet even terugnemen was je publiceerde; dit soort maatregelen helpen om te zorgen dat mensen gaan na denken voor ze iets beweren.

edit: en 15 minuten is meer dan genoeg tijd om grammatica fouten te corrigeren

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Wijzigen van berichten

de forumregels zijn goed bedoeld, maar je kan niet zeggen dat het forum copyright heeft op wat ik schrijf.
Tuurlijk kan dat wel. Je kunt perfect eisen dat alles wat je OP DIT FORUM schrijft, eigendom wordt van dit forum. If you don't like it, don't do it. Verder zijn die regels opgesteld door mensen met ervaring in recht en auteursrecht. Het kan dus wel degelijk.

En waar je vandaan haalt dat je enkel copyright kan hebben op iets wat je zelf gedaan hebt, weet ik ook niet goed. Een simpel tegenvoorbeeld zijn erfgenamen die wel degelijk de rechten overerven, of mensen die rechten op populaire artiesten/liedjes kopen.

Daarnaast heb je wel degelijk de algemene voorwaarden (=contract!) getekend.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Wijzigen van berichten

Tuurlijk kan dat wel. Je kunt perfect eisen dat alles wat je OP DIT FORUM schrijft, eigendom wordt van dit forum. If you don't like it, don't do it. Verder zijn die regels opgesteld door mensen met ervaring in recht en auteursrecht. Het kan dus wel degelijk.


Dus die regel slaat echt op individuele posts? ;) Da's wel een beetje surrealistisch. Geld dat ook voor PM's?

Re: Wijzigen van berichten

317070 schreef:Tuurlijk kan dat wel. Je kunt perfect eisen dat alles wat je OP DIT FORUM schrijft, eigendom wordt van dit forum. If you don't like it, don't do it. Verder zijn die regels opgesteld door mensen met ervaring in recht en auteursrecht. Het kan dus wel degelijk.

En waar je vandaan haalt dat je enkel copyright kan hebben op iets wat je zelf gedaan hebt, weet ik ook niet goed. Een simpel tegenvoorbeeld zijn erfgenamen die wel degelijk de rechten overerven, of mensen die rechten op populaire artiesten/liedjes kopen.

Daarnaast heb je wel degelijk de algemene voorwaarden (=contract!) getekend.
allemaal heel leuk. en sommige dingen kloppen wat je zegt...maar het heeft verder niks te maken met dit forum...

weet je eigenlijk wel wat intellectueel eigendom is? als je mijn woorden wilt hebben: dan moet je er voor betalen!

...een rechtzaak win ik vrijwel zeker, als de mensen achter dit forum, of wie dan ook mijn tekst, ideen, of citaten gebruiken, en daar geld aan zouden verdienen. of te wel: dit forum is niet wettelijk eigenaar van wat ik schrijf.

ik heb geen contract getekend waarin ik mijn rechten af sta.....dat gaat niet zo even via een regelmentje op een internet forum.

de wet van intellectueel eigendom en auteursrecht zit wel wat subtieler en steviger in elkaar.

gelukkig maar!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Wijzigen van berichten

Marssound, vaak kan je het probleem waar jij het over hebt, oplossen door zo snel mogelijk een mail te sturen naar een moderator. Je kan dan uitleggen waarom je dat berichtje wil wissen/ veranderen en zij kunnen alsnog beslissen om jouw berichtje aan te passen. Zeker ben je niet, dat klopt, maar communiceren kan wel helpen. Het zal vermoedelijk beter werken dan de link te leggen met rechtszaken die je zou winnen ed.

En zoals 'In fysics I trust' al aangaf: mocht iedereen op elk moment z'n berichtje kunnen veranderen, wissen of wat dan ook, dan biedt een discussiedraad maar weinig waarde meer. Er wordt dan gereageerd op (stukjes van) berichtjes die er niet meer staan of veranderd zijn. Een lezer van het forum kan daar weinig of niets mee aanvangen, in elk geval begrijpt hij dan vermoedelijk maar weinig meer van het topic.

Je hebt 15' tijd om je post te veranderen. Deze gaat in van zodra jij op de knop 'plaats het bericht' klikt. Het komt er dan ook op neer om voordien even na te denken of je, datgene wat je schreef, wel wil posten (cfr. ook wat Scortingthevortex schreef). En om bij twijfel, deze pagina bv. gewoon nog even open te laten om pas later te beslissen over dat wel/ niet posten. Dus niet onmiddellijk toegeven aan die impuls om onmiddellijk je bericht te plaatsen... ;)

Dit zal er sowieso voor zorgen dat je maar zelden meer een 'foute' tekst zal posten en je maar zelden een moderator moet vragen om na die 15' nog in te grijpen.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Re: Wijzigen van berichten

Dido schreef:Marssound, vaak kan je het probleem waar jij het over hebt, oplossen door zo snel mogelijk een mail te sturen naar een moderator. Je kan dan uitleggen waarom je dat berichtje wil wissen/ veranderen en zij kunnen alsnog beslissen om jouw berichtje aan te passen. Zeker ben je niet, dat klopt, maar communiceren kan wel helpen. Het zal vermoedelijk beter werken dan de link te leggen met rechtszaken die je zou winnen ed.

En zoals 'In fysics I trust' al aangaf: mocht iedereen op elk moment z'n berichtje kunnen veranderen, wissen of wat dan ook, dan biedt een discussiedraad maar weinig waarde meer. Er wordt dan gereageerd op (stukjes van) berichtjes die er niet meer staan of veranderd zijn. Een lezer van het forum kan daar weinig of niets mee aanvangen, in elk geval begrijpt hij dan vermoedelijk maar weinig meer van het topic.

Je hebt 15' tijd om je post te veranderen. Deze gaat in van zodra jij op de knop 'plaats het bericht' klikt. Het komt er dan ook op neer om voordien even na te denken of je, datgene wat je schreef, wel wil posten (cfr. ook wat Scortingthevortex schreef). En om bij twijfel, deze pagina bv. gewoon nog even open te laten om pas later te beslissen over dat wel/ niet posten. Dus niet onmiddellijk toegeven aan die impuls om onmiddellijk je bericht te plaatsen... ;)

Dit zal er sowieso voor zorgen dat je maar zelden meer een 'foute' tekst zal posten en je maar zelden een moderator moet vragen om na die 15' nog in te grijpen.

Dido
hallo Dido,

dat van die 15 minuten dat werkte bij mij niet. leek eerder op een paar seconden. ik wou het veranderen meteen nadat ik het bericht had gepost.

misschien gaat die 15 minuten toch in zodra je begint aan een nieuw bericht schrijven? dat zou niet zo slim zijn.

ik zit op twee andere forums waar je wel alles kan aanpassen tot verwijderen...dat fouten uit tekst worden gehaald, maakt het alleen maar leesbaarder..en verder heb ik nog nooit gezien dat ergens een topic mis liep door te veel aanpassingen..dus het kan gewoon wel. bewijs is geleverd. en het is veel prettiger ook. maar goed, hier dus niet...of..wel 15 minuten, maar bij mij ging dat niet op.

verder gaat dat hele verhaal over rechtzaak winnen niet hierover, maar over een vreemd bericht van een moderator die beweert dat alle woorden hier opgeschreven eigendom zijn van het forum zelf.

ik ben een impulsieve ADhderige overgevoelige dylsectievische hoogbegaafde chaot. al zou ik willen (en ik doe juist heeel veel te veel mijn best) dat ik controle had over dingen, dan nog maak ik heel veel fouten..don;t blame me! :-)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Wijzigen van berichten

Allereerst: hier vind je een overzicht van de gebruikersniveaus en -rechten, met daarin de duidelijke vermelding dat je een kwartier de tijd hebt om te bewerken. Daarbij geldt wel dat die meting loopt vanaf A: het moment dat je het bericht plaatst en B: het moment dat je het bewerkte bericht opnieuw verzend naar de server. Dat is dus iets anders dan de wijzig-knop aanklikken; als je bijvoorbeeld na 14 minuten de wijzig-knop aanklikt en dan 2 minuten bezig bent met bewerken, dan ben je te laat.

De reden dat we gekozen hebben voor een beperking in de tijd om een bericht te bewerken, is dat anders onderwerpen lastig te volgen kunnen worden. Zoals je alleen al in deze discussie kunt zien, is er vaak al binnen dat kwartier een reactie van een medegebruiker. Als gebruiker A iets plaatst gebruikers B, C en D daarop reageren en gebruiker A vervolgens zijn bericht gaat aanpassen, slaat de discussie misschien helemaal nergens meer op.

Om mensen toch de mogelijkheid geven om fouten te herstellen, is de limiet van een kwartier ingesteld. Over het algemeen is dat meer dan tijd genoeg. Mocht je toch regelmatig tegenkomen dat je hier te weinig tijd aan hebt, dan kun je misschien beter gebruik maken van de voorbeeldknop, zodat je vóór plaatsing je bericht nog eens door kunt nemen en eventuele fouten eruit halen.

Verder is het inderdaad zo dat Wetenschapsforum eigenaar wordt van de berichten die hier geplaatst worden. De reden hiervoor is dat het bestaansrecht van Wetenschapsforum afhangt van de door gebruikers gegenereerde inhoud. Wij hebben dus een duidelijk belang bij de berichten. Anderzijds hebben de gebruikers óók een belang bij het publiek houden van de berichten; of ze die nu zelf geplaatst hebben of ze alleen maar willen lezen. Verder telt mee dat een forumbeheerder juridisch aansprakelijk is voor wat er op zijn forum staat. Ongeacht wie dat geplaatst heeft. Het zou lastig zijn als een forumbeheerder enerzijds verplicht is om een bericht te verwijderen of wijzigen, maar anderzijds dit verboden zou zijn. Het principe van eigenaar worden van de berichten verhelpt dit.

Dit staat overigens los van het auteursrecht. Iemand die hier een bericht plaatst, blijft auteur van het bericht. Dat staat buiten kijf. Echter, door op de knop "plaats bericht" of "reactie toevoegen" te klikken, geef je het forum (in dit geval WSF) het recht (sterker nog: de opdracht) om het bericht te plaatsen, en dus te publiceren. Dat recht kun je niet zomaar intrekken. Je kunt het wat dat betreft vergelijken met de rubriek voor ingezonden brieven in een krant. Lezer X stuurt een brief naar die rubriek van de krant, en vraagt daarbij dus om publicatie van die brief. De krant kan dan beslissen om de brief te plaatsen, gewijzigd te plaatsen (vergelijk het met een moderator die je bericht bewerkt) of geheel niet te plaatsen (vergelijk het met een moderator die je bericht verwijderd). Echter, zodra de brief in de krant staat, kun je niet meer vragen aan de krant om je brief niet te plaatsen of aan te passen. Immers, het drukken of de distributie is al in volle gang of misschien ligt het al bij de mensen thuis. Nu is het bij een forum gezien de digitale aard ervan weliswaar technisch wat simpeler, maar het resultaat is hetzelfde: als we alles maar weer zouden verwijderen of aanpassen is er geen werkbaar forum.

Juridisch gezien moet dit wel geregeld zijn. Er moeten duidelijke voorwaarden zijn die aangeven dat geplaatste berichten eigendom worden van het forum. Op Wetenschapsforum gaan we nog een stapje verder door mensen specifiek akkoord te laten gaan met die voorwaarden alvorens ze berichten kunnen plaatsen. Maar juridisch gezien is dat zelfs geen verplichting, maar wij vinden het wel zo netjes,
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Re: Wijzigen van berichten

voor iedereen die dit topic leest, en zich nu zorgen gaat maken:

het is volslagen onzin dat de mensen achter dit forum wettelijk de rechten krijgen over alles

wat hier wordt geschreven. zo werkt auteursrecht dacht ik toch echt niet.

in het reglement, waar iedereen bij aanmelden mee akkoord is gegaan, staat:

Copyright:

Alle informatie op deze website is eigendom van Wetenschapsforum.


dit betekent in feite niet zo veel. informatie? wat is informatie in dit geval?

ik kan er alleen van maken: de teksten die door de forum-beheerders wordt gebruikt

om een en ander uit te legen, te duiden. en ook de tekst die overal op de site op knoppen staat , enzovoort.

Mijn gebrabbel hier op het forum is in iedergeval geen 'informatie'. Het is dan ook een onduidelijk omschreven

onderdeel van het reglement.

na de copyright regel, komt een duidelijker verhaal over de auteurswet, maar dat gaat totaal niet over dat het forum wetelijk de rechten heeft over wat hier door derden wordt in topics wordt geschreven:

Volgens de auteurswet is het niet toegestaan (delen van) een website te kopiëren zonder bronvermelding. Het is dan ook niet toegestaan passages van Wetenschapsforum over te nemen zonder bronvermelding. Voor het overnemen van stukken tekst groter dan 2 alinea's is toestemming nodig.

Ook dien je hier op het forum de bron te vermelden wanneer je iets post dat is gebaseerd op een publicatie elders.

als een forum-lid hier iets schrijft over een onderwerp, dan is dat automatisch auteursrechtelijk op zijn naam beschermd,

mits het bijzondere/exclusieve/authentieke waarde heeft natuurlijk.....je kan niet op elk woordje copyright hebben. al helemaal niet op al bestaande dingen.

een voorbeeld:

thuis werk ik een plan uit om het energieprobleem voor de hele wereld op te lossen met een fantastisch nieuw concept.

hier op een topic zet ik dat duidelijk uiteengezet voor iedereen neer.

Mijn concept wordt ontdekt door de media en een week later spreekt de hele wereld over de redding van de aarde.

hulde, lintjes, awards...prijzen..geld bedragen..nog eens hulde voor:

het forum? nee....geen hulde voor het forum. de bedenker en wettelijke eigenaar dat ben ik. en niet het forum...ik heb sowieso geen afspraak gemaakt of contract getekend waarin ik mijn auteursrechten af sta. ik ben niet: gek!

(beetje suf voorbeeld, maar het is dan ook zondag...)

ik heb geen rechten gestudeerd, maar weet wel dat de auteurswet er is ter bescherming van de auteurs en hun werk, en niet een wet is om het gemakkelijker te maken andermans werk in te pikken / te misbruiken..

;)

Reageer