De psychologie en het sociale aspect van leefstijl onderzoek

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 2

De psychologie en het sociale aspect van leefstijl onderzoek

Hoi ik doe onderzoek naar bureautjes die weer zogenaamd "woonwens" en "leefstijl" onderzoek uitvoeren, om zo een samenstelling van een woongebied en een mogelijke nieuwe samenstelling van dit woongebied of woongebieden op nieuwe bouwlocatie.

De uitkomsten van de onderzoekjes zijn globaal genomen van de vorm: mensen met leefstijl A (meerdere termen mogelijk, bijvoorbeeld postmodern , suburbaan of traditioneel) willen graag met mensen van diezelfde leefstijl wonen en vica versa. Ik heb het idee dat dit soort onderzoeken leidt tot saaie monocultuur en mogelijk op langere temijn tot een vreemde onbekende vorm van ghettovorming. Wie kent dit verschijnsel (of wil er informatie over) en wie wil hier ook zijn licht over laten schijnen?

hoi, Wim

Berichten: 20

Re: De psychologie en het sociale aspect van leefstijl onderzoek

Ik den dat hangt ook af van de matschapij omdat je ziet dat status een belangrijke rol speelt dat iemand die rijk is voelen zich vaak "beter" dan iemand die niet genoeg status of geld heeft ,dat is soms ook dat mensen bang zijn en anderen niet vertouwen,en aan de andere kant denk de andere groep dat die mensen ze niet gaan accepteren en vaak is het ook zo en ze denken dat de rijken saai zijn enz.

Maar ik denk dat het moet wel stoppen om onderscheid te maken tussen mensen,omdat door onderscheid komt de zogenaamde gethos.

Berichten: 160

Re: De psychologie en het sociale aspect van leefstijl onderzoek

De vraag is een beetje vreemd, maar wel lekker. Mijn idee is dat ghettovorming in beginsel tegen te gaan is, maar mensen zijn van nature wezens die op zoek gaan naar de bekende weg. Bekende dingen en gewoonten. Dit vindt men veilig. Ik denk dat je als overheid niet teveel daarin moet willen sturen. Door mensen af te sluiten van de groep waarbij ze zich het veiligste voelen, maak je dat mensen van elkaar vervreemden. Niemand let meer op een "gezonde" manier op elkaar. (Zie de arrestatie van de twee anders gekleede mensen in de trein. Bijvoorbeeld.) De grens tussen onveilig voelen en onveilig zijn is heel klein. Mensen zijn geneigd om hun veiligheid te verdedigen. Wanneer mensen zich zeer onveilig voelen zullen ze zich agressiever beveiligen.

Reageer