Berekenen plaatvloer (wapening)

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Berekenen plaatvloer (wapening)

Goedemiddag,

Voor school heb ik de volgende opdracht gekregen:

BEGIN OPDRACHT:

_________________________________________

Afbeelding

A 8 m

B 6,4 m

C 5,8 m

Gebruik schoollokaal

Balk 300 x 500mm

Kolomene 300 x 300

Vloer over drie steunpunten

Vloer ingeklemd in de balk

Balk ingeklemd in de kolommen

Beton: C20/25

Opdracht:

Vloer

1. Vast stellen beton milieu klasse en hoogte;

2. Bepalen van de belastingen en belasting combinaties;

3. Opstellen van mechanica schema’s;

4. Berekenen van de wapening;

5. Controleren op scheurwijdte;

6. Tekenen van de wapeningstekening.

Balk

1. Vast stellen milieu klasse en afmetingen;

2. Bepalen van de belastingen;

3. Opstellen van mechanica schema’s;

4. Berekenen van de wapening;

5. Controleren op scheurwijdte;

6. Tekenen van de wapeningstekening.

________________________________________________________________

EINDE OPDRACHT

Nu ben ik er aan begonnen en ik loop vast bij punt 3.

Mijn rekenbelasting is 9,7 kN/m1.

Vervolgens moet ik komen op een tabel met daarin: Mrep ? | Md ? | Md/bd² ?

Maar ik weet niet welk mechanica schema er hoort bij deze situatie ( inklemming, scharnier, inklemming)

Voor deze opdracht gebruik ik Tabellenboek Bouwkunde Hoofdstuk 6.2 (blokschema platen in één richting afdragend)

Kan iemand mij verder helpen"?

Alvast bedankt,

Berichten: 4.502

Re: Berekenen plaatvloer (wapening)

Ben je op de hoogte met de gewapendbetonvoorschriften; daar moeten volgens "Bartjes" tabellen in staan,die varieren afhankelijk van de opleggingen,hoeveelheid velden, wapeningsverdeling in de randstroken en veldhoeken.

Hoe kom je aan je eerste belasting per m1;dat moet dan op je balk zijn;is de vloer gekoppeld (ingeklemd) aan de balk,dan neemt die balk wrs. meer belasting op dan bij een vrije (verende?)oplegging.

Wat Md ,Mrep en Md/bd2 voor betekenis hebben ,lijkt het me nuttig om eens wat in je studieboeken te snuffelen;daar behoort veel in te staan;ook de voorschriften zijn nogal uitvoerig aangegeven.

Volgens de betontheorien bestaan er vier theorien die de grondslag vormen voor de berekeningen en daarvan zul je -na informatie door jezelf- wrs. moeten uitgaan van de lineaire plasiciteitstheorie en die mag je gebruiken voor bepaling van de krachtsverdeling van de eerste orde,een krachtsverdeling van D,N-krachten en Momenten,die een direct gevolg zijn van de belalsting.

Als ik het juist heb,zal die theorie gedoceerd zijn,voordat je deze opgaaf kreeg.Er bestaat nog de zg. evenwichtsmethode (voor doe het zelvers),dus die zal wel niet gedoceerd zijn.

In een leerboek van mij wordt verwezen naar oa.maatgevende momenten per lengte in de middenstroken van een lijnvormig star ondersteunde platen onder gelijkm.belasting ( hier wordt geen herverdeling van momenten doorgevoerd);een tabel 9 (E-8).

Daar worden 9 schemaatjes aangegeven waar je een keus uit moeten maken.

Herverdeling van momenten gebruik je bij een veranderlijke belasting,zie VB E5 en E6.

Sterkte met je opgaaf!

Berichten: 4.502

Re: Berekenen plaatvloer (wapening)

Aanvulling 1: Je zou al snel een vloerdikte kunnen berekenen,uitgaande van de norm L/35 (als ik me niet vergis).

Reageer