Bepalen kracht op een anti overrol constructie

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 52

Bepalen kracht op een anti overrol constructie

Ik ga metingen uitvoeren met een auto op een testbaan, waarbij de auto kan omvallen. Om de veiligheid van de bestuurder te garanderen moet er een constructie gemaakt worden waardoor de auto niet kan omvallen. Deze moet alleen zo licht mogelijk zijn, om zo min mogelijk invloed te hebben op de auto. Hierbij moet ik vertellen dat er een sinusvormige stuurbeweging wordt toegepast met een frequentie van 0,7 Hz. Het sturen is dus al over na ongeveer 1,4 seconden erg snel dus. Nu heb ik een vrije lichaamsschema gemaakt van dit geheel en vraag me af wat de kracht B wordt op het voertuig.

Ik pas de som van de momenten toe om dit op te lossen. Vanzelfsprekend is de som van de momenten gelijk aan nul, waardoor ik vervolgens krijg B = (F*1100)/1500. Hierbij is F volgens mij m * a. Waarbij a de zijdelingse versnelling is van ongeveer 0,9 g * 9,81 = 8,3 m/s2. Met het voertuiggewicht van 1500 kg wordt F: 1500 * 8,3 = 12450 N. Kracht B wordt nu 9130 N.

9130 N zou dan de kracht op het contactoppervlak met de grond zijn wanneer de auto omvalt. Kan iemand bevestigen of dit klopt?

Naast deze kracht werkt er naar mijn idee ook een wrijvingskracht op dit contactoppervlak van kunststof. Dit is de wrijvingscoefficient maal kracht B als ik het goed heb.

Kan iemand mijn verhaal bevestigen of juist ontkrachtigen als het niet goed is.
Bijlagen
vrijelichaamschema_bol.jpg
vrijelichaamschema_bol.jpg (29.77 KiB) 206 keer bekeken

Reageer