Foto-elektrisch effect

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 412

Foto-elektrisch effect

Hallo!

Ik hoop dat mijn vraag hier goed staat en dat ze niet in het huiswerkforum moet, indien niet: sorry!

Ik snap een deel een experiment dat te maken heeft met het foto-elektrisch effect niet goed, dit namelijk:
For a given metal of particular work function, increase in intensity of incident beam increases the magnitude of the photoelectric current, though stoppage voltage remains the same.
Dus je maakt meer elektronen vrij, die allemaal een bepaalde kinetische energie hebben, en toch heb je maar dezelfde tegenspanning nodig om ze tegen te houden, zodat er geen netto stroom vloeit? Ik vind het moeilijk om te begrijpen dat je met hetzelfde potentiaalverschil meer elektronen kunt tegenhouden...

Zou iemand me dat even kunnen uitleggen, aub?
Vroeger Laura.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.089

Re: Foto-elektrisch effect

Stel dat elk elektron een kinetische energie van 10 eV heeft, en jij legt een potentiaal van -10 V aan, dan rem je elk elektron af, ongeacht hoeveel elektronen dat zijn. Je moet wel meer vermogen leveren om die -10 V aan te houden, dat is misschien wat je intuitief aanvoelt, maar de potentiaal zelf is onafhankelijk van de hoeveelheid elektronen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Foto-elektrisch effect

Stel dat elk elektron een kinetische energie van 10 eV heeft, en jij legt een potentiaal van -10 V aan, dan rem je elk elektron af, ongeacht hoeveel elektronen dat zijn. Je moet wel meer vermogen leveren om die -10 V aan te houden,
Hoezo meer vermogen? Een voldoende tegenpotentiaal alleen is toch genoeg, daar is toch geen vermogen voor nodig?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.089

Re: Foto-elektrisch effect

Ja, maar om die tegenpotentiaal te handhaven heb je energie nodig, namelijk V*I met I de stroom die zou lopen als je een potentiaal van 0 aanlegt. Je verricht toch arbeid op de af te remmen elektronen? Dan heb je hoe dan ook energie nodig.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Foto-elektrisch effect

Je verricht toch arbeid op de af te remmen elektronen? Dan heb je hoe dan ook energie nodig.
Dat zal ik dan mogelijk helemaal verkeerd zien, maar ik kan die elektronen toch makkelijk afschieten richting een voldoende negatief statisch geladen plaat? Komt er toch ook niks meer uit die kathode, zonder dat ik ook maar een spiertje arbeid verricht (behalve dan om aanvankelijk die plaat te laden?)

Het bepalen van de remspanning doe je volgens mij toch juist door een zo hoge tegenpotentiaal aan te leggen dat er precies geen stroom meer loopt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.089

Re: Foto-elektrisch effect

zonder dat ik ook maar een spiertje arbeid verricht (behalve dan om aanvankelijk die plaat te laden?)
Dan heb je toch al je arbeid verricht en tijdelijk even ogpeslagen als potentiële energie? Het feit dat je niet oneindig lang door kan schieten zonder de plaat opnieuw op te laden is ook een aanwijzing dat het afremmen energie kost.De remspanning zelf hangt dus niet af van de grootte van de elektronenstroom, slechts het vermogen om die plaat op die spanning te houden.

Reageer