Statica eerste jaar werktuigbouwkunde

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 96

Statica eerste jaar werktuigbouwkunde

Hallo,

Ik kom niet uit een som uit mijn statica boek. Ik heb de som ook op internet gezocht en daar staat precies dezefde:

http://www.meweb.eng.chula.ac.th/course/21...ample%202.3.pdf
wrench.png
wrench.png (4.62 KiB) 286 keer bekeken
ik heb de kracht van 250 N ontbonden in een x en een y richting. Als Fy krijg ik dan 241,5 N en als Fx krijg ik dan 64,7 N.

Dan kan ik toch gewoon de Fy keer de horizontalen afstand van 200mm doen en de Fx keer de verticale afstand van 30mm doen. Waarom komt dit niet uit?

Moment = kracht keer arm dus ik vond het wel logisch.

Als antwoord had ik dus: 241.5*0.2+64.7*0.03 = 50.24 Nm

Als antwoord moet eruit komen: 46.4 Nm.

Hoop dat iemand kan helpen ;) Bvd.

Marjo

Berichten: 4.502

Re: Statica eerste jaar werktuigbouwkunde

Ik zou alleen voor het moment de 241.48 N rekenen op een afstand van 0.2 m= 48.296 Nm,omdat nmm. de ontbondene in de asrichting van de "baco"niet meewerkt voor het moment.

De aangegeven 250 N staat schuin op de buiging en je kunt je voor stellen,dat wanneer die bijv onder 45 graden werkt alleen ca. 70% effect heeft (175 N)en dan zou je ook 70% voor de ontbondene in de asrichting (175N)volgens hun redenering moeten aftrekken en totaal geen effect hebben.

Een andere benadering om het moment te berekenen is om de werklijn (vector) van de 250 N door te trekken en vanuit het hor.einde van de 200 mm er een loodlijn op te trekken ( wordt sin 75 * 200= 193.18 mm) =48.296 Nm

De korte ontbondene wordt in de opgaaf afgetrokken en zul je bij de 46.4 komen;zal wel een russische oplossing zijn.

De 30 mm bij de bout werkt verwarrend omdat het optredend moment daar gelijk is,maar de kracht op de moer ca. 6 x zo hoog is (200/30),dus ca. 1609 N.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.572

Re: Statica eerste jaar werktuigbouwkunde

Je berekening klopt op zich wel , maar je maakt een rekenfout.

Je schrijft: 241,5*0,2+64,7*0,03

Dit moet zijn : 241,5*0,2 - 64,7*0,03

Berichten: 4.502

Re: Statica eerste jaar werktuigbouwkunde

Mijn redenering ging uit van een draaipunt op de as van de baco,vandaar dat ik de russen de schuld gaf .Maar de fout zit bij mij,omdat het draaipunt 30 mm beneden die as zit en dus de hor.ontbondene wel meedoet met een krachtarm van 30 mm maar in tegengestelde richting werkt en zodoende wordt afgetrokken van de eerste component.

Aangezien ik de correctie in de sauna bedacht, kon ik pas reageren na de eerste ronde;Aad was me voor!
oktagon schreef:Ik zou alleen voor het moment de 241.48 N rekenen op een afstand van 0.2 m= 48.296 Nm,omdat nmm. de ontbondene in de asrichting van de "baco"niet meewerkt voor het moment.

De aangegeven 250 N staat schuin op de buiging en je kunt je voor stellen,dat wanneer die bijv onder 45 graden werkt alleen ca. 70% effect heeft (175 N)en dan zou je ook 70% voor de ontbondene in de asrichting (175N)volgens hun redenering moeten aftrekken en totaal geen effect hebben.

Een andere benadering om het moment te berekenen is om de werklijn (vector) van de 250 N door te trekken en vanuit het hor.einde van de 200 mm er een loodlijn op te trekken ( wordt sin 75 * 200= 193.18 mm) =48.296 Nm

De korte ontbondene wordt in de opgaaf afgetrokken en zul je bij de 46.4 komen;zal wel een russische oplossing zijn.

De 30 mm bij de bout werkt verwarrend omdat het optredend moment daar gelijk is,maar de kracht op de moer ca. 6 x zo hoog is (200/30),dus ca. 1609 N.

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: Statica eerste jaar werktuigbouwkunde

Ik begrijp hem.

Bedankt!

Reageer