Constructie pand berekenen voor wandzwenkkraan

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Constructie pand berekenen voor wandzwenkkraan

Hallo allemaal,

Ik ben even bezig met in mijn garage een wandzwenkkraan te plaatsen. Kan iemand mij zeggen of de constructie voldoet?

De gegevens:

De staanders in de garage zijn HE 140 A. Hierop rust een gewicht van maximaal 7 ton. (heb ook rekening gehouden met sneeuw etc).

De HE140A's staan met elkaar in verbinding dmv HE300A's; de tussen ruimte is 6m. Voor de HE140A zet ik een 2e HE140A zodat die zowieso niet op druk belast wordt. Ik maak hem wel aan de bestaande 140-er vast.

De 140-er is 2,87 mtr lang. Boven komt er een dwarskracht op van 27,3 kN en op 1250 mm eronder een dwarskracht (de andere kant uit) van eveneens 27,3 kN.

Gaat de extra He140A deze krachten kunnen weerstaan?
Bijlagen
constructie_HA_Model.pdf
(48.46 KiB) 244 keer gedownload

Berichten: 4.502

Re: Constructie pand berekenen voor wandzwenkkraan

Als die zwenkarm op 125 cm uit de bovenkant wordt gemonteerd,neem ik aan dat de lasten niet volledig naar boven worden afgeleid,doch ook naar onder.

De tkolomhoogte is 287 cm,dus de zwenkarm zit bijna op de helft en zal weinig effect hebben op je huidige Hea140 als je de 2e kolom vast maakt aan de HeA 300 en verder op/aan de onderzijde van de huidige kolom.

De berekening zal zich dan beperken tot de zwenkarm in de meest ongunstige stand en dat zal dus ca.27 kN zijn ,maar op welke afstand en zwenking buiten de kolom is die last,want dat bepaalt het draagvermogen van de kolom.

Mogelijk zou een vierkante,dan wel een ronde kolom efficienter zijn,daarvan zijn de x-en y waarden van de W en I gelijk en bij de HeA 140 moet je rekening houden met de kleinste waarden (Iy=389 cm4;Wy=56 cm3 g=25.2 kg en van een # 100-100-6 ( I=344 cm4 W=66.7 cm3 g=17.7 kg)

De kg-prijs van de # buis zal echter nadelig effect hebben op de aanschaf en dan zal na berekening de aanschaf van een HeA.. het meest practische zijn.

Berichten: 2

Re: Constructie pand berekenen voor wandzwenkkraan

Tsja, de HE140A is al binnen dus daar wil ik het toch wel mee gaan doen.

De kraanleverancier geeft deze krachten op; dat is dus incl kraan-gewicht & last op het uiterste punt.

Kan de HE140A deze krachten aan!? Zal de tekening nog eenvoudiger maken?

Wie kan hier een mooi berekeningetje van maken?
Bijlagen
constructie_HA_Model1.pdf
(31.53 KiB) 227 keer gedownload

Berichten: 4.502

Re: Constructie pand berekenen voor wandzwenkkraan

Blijft de vraag:

De berekening zal zich dan beperken tot de zwenkarm in de meest ongunstige stand en dat zal dus ca.27 kN zijn ,maar op welke afstand en zwenking buiten de kolom is die last,want dat bepaalt het draagvermogen van de kolom.

Reageer