Aandrijving d.m.v. zwaarte-energie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Aandrijving d.m.v. zwaarte-energie

Hallo,

Binnenkort is bij ons op school een opendag en daarom moeten we voor natuurkunde een project maken, dat we op de opendag moeten uitvoeren.

Het is de bedoeling dat een voertuigje d.m.v. 1 joule (oftewel 1Nm) zwaarte-energie zich zover mogelijk voort kan bewegen.

Ons idee is om een gewichtje van 200 gram over een afstand van 0,5 meter te te laten zakken.

(Hier komt over een paar uurtjes (zit momenteel op school) een afbeelding van het ontwerp plus de bijbehorende uitleg)

We hebben de constructie van k'nex gemaakt, aangezien dit niet zo'n grote massa heeft.

Heeft iemand nog tips om het ontwerp aan te passen of een totaal nieuw idee?

Alvast bedankt voor de hulp.

Berichten: 4

Re: Aandrijving d.m.v. zwaarte-energie

(Hier komt over een paar uurtjes (zit momenteel op school) een afbeelding van het ontwerp plus de bijbehorende uitleg)
Sorry, maar ik heb niet kunnen of dat ik het vorige bericht aan kon passen, dus nu maar even zo:

Dit is het ontwerp:

Afbeelding

Het rode is het touw dat van het gewicht naar de achteras gaat over 2 katrollen. Bij de achteras zit het er omheen gewikkeld.

Dit ontwerp haal nu 4,8 meter

Zie voor de detail foto's in de bijlage.
Bijlagen
IMAG0099.jpg
IMAG0099.jpg (96.09 KiB) 265 keer bekeken
IMAG0098.jpg
IMAG0098.jpg (93.85 KiB) 266 keer bekeken
IMAG0096.jpg
IMAG0096.jpg (87.57 KiB) 265 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Aandrijving d.m.v. zwaarte-energie

Het zou al eens een beetje wrijving kunnen schelen als je met één katrol toe zou kunnen. Een smaller gewichtje dat IN de toren kan zakken?
gravitycar.png
gravitycar.png (4.64 KiB) 270 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Aandrijving d.m.v. zwaarte-energie

Bedankt voor de tip, hij haalt nu 5,1m, ik heb trouwens ook nog ander touw gebruikt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Aandrijving d.m.v. zwaarte-energie

Bolt hij ook uit als het gewicht gezakt is, of begint hij dan opnieuw op te wikkelen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Aandrijving d.m.v. zwaarte-energie

Bolt hij ook uit als het gewicht gezakt is, of begint hij dan opnieuw op te wikkelen?
Ik heb het touw zo opgedraaid dat het loslaat als het gewicht gezakt is.

Reageer