Ontwerp geluidsdemping

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Ontwerp geluidsdemping

Hallo allemaal,

Sinds korte tijd staat bij ons op zolder een loopband. Jammer genoeg ondervinden de kamers eronder heel wat geluidshinder. Om die reden ben ik opzoek gegaan naar enkele manieren om het systeem te dempen.

Naar aanleiding van
Zeer vaak wordt de denkfout gemaakt dat je gewoon isolatie (of ontkoppeling) toevoegt aan een bestaand systeem dat dan als een reeds bestaande constante isolatie wordt geïnterpreteerd.

Dit is echter NIET zo. Je creëert een nieuw systeem, in dit geval een driewandig systeem met een eigen akoestisch gedrag: een massa-veer-massa-veer-massa systeem.

Dus hetzelfde vloertje op een massieve ondergrond geeft een ander resultaat dan op de bij jou bestaande vloercombinatie.
Raspoetin schreef:Men neme twee planken, groot genoeg voor het drumstel en de drummer. Hier zaagt men gaten in. Eén plank leg je dan op de vloer, en je legt (oude) tennisballen in de geboorde gaten. De tweede plank leg je daar bovenop, en daarop weer het drumstel. Schijnt perfect te werken.

PS De maten voor de gaten weet ik zo even niet, evenals de afmetingen (en de dikte) van de planken.

PPS Een stuk of negen tennisballen was voldoende.
E.Desart schreef:Een dergelijke riser kan ook zeer effectief gemaakt worden met tennisballen (kleinere gaten boren in bovenplaat met gatzaag voor positionering ballen).

Het voordeel is dat dit een dynamische veerkracht heeft.

Ik heb hier alleen geen ontwerp ter beschikking (kan je je hier iets bij voorstellen?). Dit komt echt uit de Doe Het Zelf wereld bedacht door slimme kerels (er zijn van die dingen op het net, maar waar?).

Die gebruiken die tennisballen dus als dynamische lucht-trildempers.

Het idee is echter fysisch perfect, leuk en origineel, zeker als je ergens goedkoop aan gebruikte tennisballen zou kunnen geraken.
Wat Raspoetin en E.Desart beschrijven voor een drumstel met drummer zou in mijn ogen ook perfect moeten werken voor een loopband met loper. Ik blijft enkel met wat vragen zitten omtrent de stabilisatie en de manier waarop de gaten gemaakt worden. Onderstaande afbeelding toont ontwerpen die ik in Paint heb gemaakt. De bruine rechthoeken stellen stukken plank voor en bijgevolg staat een gele cirkel voor een tennisbal.
Stabilisatie.JPG
Stabilisatie.JPG (25.33 KiB) 272 keer bekeken
In eerste instantie dacht ik aan ontwerp 1. Hierbij bestaat echter de mogelijkheid dat de bovenste plank gaat schuiven/rollen t.o.v. de onderste plank wat de stabiliteit van het systeem niet echt ten goede komt. Valt dit te verwachten? De andere ontwerpen (2 en 3) werken met gaten waarvan de diameter kleiner is dan die van de tennisbal. Ik vraag me echter af of bij belasting de ballen niet uit de gaten schieten waardoor het systeem gaat schuiven.

Wat is volgens jullie de beste constructie?

Ook over het type plank en de dikte ervan heb ik geen flauw idee.

Alle suggesties zijn dus welkom. Alvast bedankt!

Nog enkele gegevens:
  • Gewicht (zonder loper): +/- 150 kg
  • Afmetingen: ongv. 210 x 100
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer