Springen naar inhoud

Verdampingstemperatuur laten stijgen

• Log in om te kunnen reageren

HuysmansS

HuysmansS

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2011 - 20:32

Beste

Als de verdampingstemperatuur stijgt (van -47 naar -40) dan zal het het koelvermogen stijgen maar ook het compressorvermogen. Hier heb ik echter 2 vraagjes over:

1) Als het koelvermogen stijgt (door -47 naar -40), zal de tijd dat je van -27 naar bv. -35 koelt dan niet korter worden? (al is het tegenstrijdig omdat het temperatuursverschil kleiner is)
(Volgens een meting duurt het veel langer bij -40 dan bij -47 wat ik ook logisch vind, maar het koelvermogen stijgt toch?)

2) Ik heb tijdens de test een lager energieverbruik van de installatie opgemeten, ondanks dat het compressorvermogen zou stijgen??

Uiteindelijk doordat het veel langer duurt zal het koelen bij een verdampingstemperatuur van -40 meer energie kosten dan het koelen op een verdampingstemperatuur van -47.
Dan kan je toch best koelen op -47 of vergeet ik hier een aantal meebepalende factoren?

Heeft iemand hier een idee over?

Alvast bedankt

Stijn Huysmans

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 23 februari 2011 - 23:53

De verdampingswarmte (per kg of mol) is temperatuurafhankelijk. Daar moet je ook rekening mee houden.
Misschien dat op het genoemde temperatuurinterval de verdampingswamte verwaarloosbaar verandert.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 24 februari 2011 - 18:00

Als de verdampingstemperatuur stijgt (van -47 naar -40) dan zal het het koelvermogen stijgen maar ook het compressorvermogen.

Waarom denk je dat? En wat bedoel je eigenlijk met koelvermogen?

Ik heb tijdens de test een lager energieverbruik van de installatie opgemeten

Zonder plaatje is voor buitenstaanders niet duidelijk hoe dit er uitziet en hoe het werkt en wat voor regeling dit heeft.

Als de verdampingstemperatuur verandert dan verandert de verdampingswarmte iets, zoals thermo1945 al schreef, maar ook de druk verandert, want je hebt immers te maken met een kokende vloeistof waarvan de dampspanning toeneemt met de temperatuur.
Hydrogen economy is a Hype.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures