Springen naar inhoud

Psychologie vs. militaire school

• Log in om te kunnen reageren

Michibichi

Michibichi

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 februari 2011 - 18:04

Hallo,

Ik zit nu in mijn laatste jaar algemeen secundair onderwijs.
Nu ben ik al een paar maanden bezig met mijn studiekeuze voor volgend jaar,
oorspronkelijk was ik bijna overtuigd om psychologie te gaan studeren;
m'n enige belemmering was de nogal lage tewerkstelling in die afstudeerrichting.
Een paar maanden later had ik dan een goed gesprek met een verre neef die koos
voor de militaire school. De grootste voordelen aan deze opleiding zijn dan ook een zekerheid qua
werkgelegenheid en een behoorlijk loon, pensioen en gratis opleiding ;) bovendien ben ik nogal sportief aangelegd, wat ook past bij de militaire opleiding (ook m'n ouders pleiten ervoor dat deze opleiding het meest bij me past).
Over het beroep van legerofficier op zich heb ik echter nog enkele vragen, vb:
- Wat is de specifieke functie van een officier, indien deze niet 'op missie' is?

Voorlopig spreekt psychologie me dus nog altijd meer aan, hoewel ik - als ik het beter zou kennen - het beroep van officier misschien wel liever zou doen...
Is de tewerkstelling voor psychologen echt zo laag als beweerd (of hangt dit veeleer af van de specifieke afstudeerrichting vb. arbeidspsychologie tegenover ontwikkelingspsychologie)?

Alvast bedankt!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 februari 2011 - 23:15

Michibichi, kan je misschien eerst even aangeven of je in Nederland of in BelgiŽ woont? Dat kan immers van belang zijn voor de vervolgopleidingen bij psychologie, die de tewerkstelling behoorlijk kunnen beÔnvloeden.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

shimmy

shimmy

• >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2011 - 09:41

- Wat is de specifieke functie van een officier, indien deze niet 'op missie' is?

Deze vraag is niet echt te beantwoorden. Als je kiest voor een officiersopleiding heb je keuze uit een enorme verscheidenheid aan richtingen die tijdens je werkzame jaren resulteren in een zeer verschillend takenpakket. Opleidingen varieren van techniek tot bedrijfskunde of krijgskunde en alles wat daar tussen zit op verschillende niveaus.
Het enige dat je in zijn algemeenheid kunt zeggen is dat je als officier leiding zult geven aan anderen.
Overigens zullen veel van je taken het zelfde blijven of je nu op missie bent of niet.

Slomo

Slomo

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2011 - 21:38

Ik neem aan dat je bedoelt, uitgaande van NL, de militaire academie? je spreekt nu over de militaire school. kortweg KMS, ik heb zelf de volledige opleiding op de KMS gedaan tot onderofficier in 2005-06. Ik denk dat militair zijn toch echt wat dieper moet zitten dan dat je het nu over doet laten komen.

ook al word je opgeleid tot officier, in het beginsel ben je nog altijd een militair. En militair zijn stroomt in je bloed. Verliefdheid voelen als je een bos ziet, gelukkig worden als je 2 dagen lang zeik nat bent... etc etc

ik ben redelijk op de hoogte van het NL legertje en als je wilt kan ik genoeg info delen.. Maar iets specifiekere vragen zijn dan op zijn minst welkom.

Hallo,

Ik zit nu in mijn laatste jaar algemeen secundair onderwijs.
Nu ben ik al een paar maanden bezig met mijn studiekeuze voor volgend jaar,
oorspronkelijk was ik bijna overtuigd om psychologie te gaan studeren;
m'n enige belemmering was de nogal lage tewerkstelling in die afstudeerrichting.
Een paar maanden later had ik dan een goed gesprek met een verre neef die koos
voor de militaire school. De grootste voordelen aan deze opleiding zijn dan ook een zekerheid qua
werkgelegenheid en een behoorlijk loon, pensioen en gratis opleiding ;) bovendien ben ik nogal sportief aangelegd, wat ook past bij de militaire opleiding (ook m'n ouders pleiten ervoor dat deze opleiding het meest bij me past).
Voorlopig spreekt psychologie me dus nog altijd meer aan, hoewel ik - als ik het beter zou kennen - het beroep van officier misschien wel liever zou doen...
Is de tewerkstelling voor psychologen echt zo laag als beweerd (of hangt dit veeleer af van de specifieke afstudeerrichting vb. arbeidspsychologie tegenover ontwikkelingspsychologie)?

Alvast bedankt!!

Om alvast antwoord te geven op je eerste vraag.

In Nl is het zo dat je voor een aantal jaren word aangesteld voor een bepaalde functie. Je eerste functie hierin zal zijn bij een zogenoemde parate eenheid. je krijgt de leiding over een peloton en dient deze leding te geven in de dagelijkse bezigheden. Zoals onderhoud plegen, lesweken, cursussen, oefeningen etc etc etc.. Dit doe je in teamverband samen met de onderofficieren die de groepen leiding geven binnen in je peloton. Ook heb je een ervaren onderofficier naast je die je in veel gevallen een heel eind op weg helpt.

na deze periode kan je solliciteren naar andere functies binnenin het officiers kader, zo kan je richting opleidingstraject, maar ook voor een andere parate eenheid kiezen. Al met al redelijk persoonlijk en aanbod afhankelijk.

Michibichi

Michibichi

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2011 - 14:52

Alvast bedankt voor alle reacties!!
Nu,
om te beginnen bedoel ik inderdaad de KMS, BelgiŽ (en de Belgische tewerkstelling) dus.
Als ik de officiersopleiding zou aanvatten, zou ik kiezen voor de opleiding militaire en sociale wetenschappen, bij de landcomponent..verder sta ik nog niet met mijn keuze.
Wat mijn motivatie betreft: ik hou er natuurlijk van om mezelf vuil, moe,... te maken; aangezien ik sportief aangelegd ben en al talloze kampperiodes met de jeugdbeweging en dergelijke achter de rug heb. Maar het (beperkte) beeld dat ik heb van een officier past hier - volgens mij - niet helemaal bij. De functie wordt namelijk altijd omschreven als 'een bevelhebbende functie', hieruit concludeer ik dat een officier vooral zal bevelen en coŲrdineren en minder opdrachten zelf zal uitvoeren. Ook de opleiding getuigt hier mss van: ze omvat 80% academische, 15% militaire en 5% lichamelijke opvoeding.

Veranderd door Michibichi, 02 maart 2011 - 14:55

Slomo

Slomo

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2011 - 22:18

Alvast bedankt voor alle reacties!!
Nu,
om te beginnen bedoel ik inderdaad de KMS, BelgiŽ (en de Belgische tewerkstelling) dus.
Als ik de officiersopleiding zou aanvatten, zou ik kiezen voor de opleiding militaire en sociale wetenschappen, bij de landcomponent..verder sta ik nog niet met mijn keuze.
Wat mijn motivatie betreft: ik hou er natuurlijk van om mezelf vuil, moe,... te maken; aangezien ik sportief aangelegd ben en al talloze kampperiodes met de jeugdbeweging en dergelijke achter de rug heb. Maar het (beperkte) beeld dat ik heb van een officier past hier - volgens mij - niet helemaal bij. De functie wordt namelijk altijd omschreven als 'een bevelhebbende functie', hieruit concludeer ik dat een officier vooral zal bevelen en coŲrdineren en minder opdrachten zelf zal uitvoeren. Ook de opleiding getuigt hier mss van: ze omvat 80% academische, 15% militaire en 5% lichamelijke opvoeding.

Ik heb geen grote kennis over belgie, en de keren dat ik met belgische militaire opgetrokken ben is ook op 1 hand te tellen. Wat ik echter wel weet is dat over het algemeen 1 ding vrij algemeen is..

je heb de manschappen, die doen ja knikkend alles uitvoeren. Als uiteindelijk verantwoordelijke heb je de officieren. Die voeren zelf niks uit en plannen eigenlijk alleen. En daar tussen in heb je onderofficieren, zij voeren de leuke dingen uit en plannen de minder leuke..

Simpel voorbeeld:

Als je op oefening gaat dan plant de officier alles en leid alles in goede banen, de manschappen beleven alles en zo ook de onderofficier. na de oefening gaat de officier talloze keren evalueren, de manschappen onderhoud plegen aan materiaal en de onderoffiecier sturing en leiding geven. Dus de leuke dingen meedoen en de minder leuke over laten aan andere.

KMS is in Nederland voor onderofficieren en de KMA voor officieren. Over het algemeen is de KMA redelijk theoretisch ingesteld en weinig echt militairs, dit zal in Belgie niet veel verschillen.

Als je cht militair wilt worden moet je zeker niet beginnen als officier, vind je het half leuk en vind je theorie iets meer jou ding.. Tja dan moet je officier worden.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures