Spectrofotometer: verschillende golflengtes, verschillende intensiteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 411

Spectrofotometer: verschillende golflengtes, verschillende intensiteit

Hallo,

Als je werkt met een spectrofotometer en je zet het lampje aan, dan zal de spectrofotometer de intensiteit van de verschillende golflengtes gaan meten. Als je dit dus doet en je bekijkt de grafiek (waarbij de intensiteit wordt uitgezet in functie van de golflengte), dan merk je dat de gemeten intensiteit niet constant is bij de verschillende golflengtes. Hoe komt dit?

Opmerking: bij deze test zetten we het lampje gewoon aan en bekijken enkel dit, het is dus niet zo dat er een cuvet met een oplossing wordt onderzocht ofzo, we bekijken enkel wit licht.

Ik heb al even nagedacht maar vind het antwoord echt niet. Wit licht is een combinatie van elektromagnetische straling van verschillende golflengtes (gelegen tussen ca. 350 en 750 nm). Het lijkt mij logisch dat elke golflengte een gelijk aandeel heeft in wit licht (en dat dus de intensiteit van elke golflengte hetzelfde is). Maar hoe kan het verschil in intensiteit van verschillende golflengtes dan verklaart worden?

BTW: Ik heb niet veel theoretische kennis over dit onderwerp (probeer het dus liefst wat simpel uit te leggen als dat mogelijk is), we moesten dit gewoon doen voor een praciticum.

Bedankt alvast!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Spectrofotometer: verschillende golflengtes, verschillende intensiteit

Iedere stof zal anders omgaan met alle golflengten. Een stof kan (overdreven voorbeeld) blauw licht sterk verstrooien, groen licht sterk absorberen en rood licht geheel ongemoeid laten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 411

Re: Spectrofotometer: verschillende golflengtes, verschillende intensiteit

Hmm..Ik denk dat ik je niet goed begrijp. We werken hier niet met een 'stof' die we moeten analyseren. We

werken gewoon met wit licht.

Of bedoel je met 'stof' het 'glas/de stolp' rond het gloeidraadje van de lamp? En dat hierdoor dus de golflengtes van het licht veranderen, doordat ze door dit 'glas' moeten?

Als je het tweede bedoelt, wat gebeurt er dan als je wit licht kan uitzenden zonder dat het door zo'n 'stof' moet gaan. Bijvoorbeeld als je enkel een gloeidraadje hebt (dus zonder 'stolp' er rond)?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Spectrofotometer: verschillende golflengtes, verschillende intensiteit

Afhankelijk van de lichtbron zal het spectrum verschillen. Een gloeilamp zal een ander spectrum hebben dan een TL lamp of een hallogeen lamp.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 411

Re: Spectrofotometer: verschillende golflengtes, verschillende intensiteit

Afhankelijk van de lichtbron zal het spectrum verschillen. Een gloeilamp zal een ander spectrum hebben dan een TL lamp of een hallogeen lamp.
Dat kan best wel zijn, maar WAAROM is dit zo? Dat lijk ik niet te vatten.

Een andere redenering die ik bedacht is de volgende: Door stofdeeltjes in de lucht zal het licht deels verstrooid worden en daarom zullen bepaalde golflengtes een lagere intensiteit tonen op de spectrofotometer dan andere (of is dat wat Jan van de Velde bedoelde?). Klopt dit?

Bedankt alvast!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Spectrofotometer: verschillende golflengtes, verschillende intensiteit

Een stof stuurt een continum spectrum uit bestaande uit verschillende frequenties. Als men dit in grafiek brengt krijgt men een maximum intensiteit bij een bepaalde frequentie bij een bepaalde temperatuur. Als men de temperatuur verhoogt wordt de maximum frequentie hoger.

Ik zou even googlen op zwarte straler of wet van Planck.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Spectrofotometer: verschillende golflengtes, verschillende intensiteit

Het ligt echt aan de bron van het licht hoor. (het medium waardoor het licht zich voortplant kan natuurlijk ook een invloed hebben)

Je hebt bijvoorbeeld rode leds. Deze zenden licht uit over een gebied waarvan de grootste intensiteit in het rood ligt. Zoals je bijvoorbeeld op deze figuur kan zien.

Dit is zo omdat we die led ontworpen hebben, zodat er met de grootste waarschijnlijkheid licht met een bepaalde frequentie uitgezonden wordt. Maar er worden ook andere frequenties uitgezonden, vandaar dat je een iets of wat uitgesmeerde grafiek krijgt.

Als we nu een bron hebben die wit licht uitzendt, heb je geen geconcentreerd spectrum als van de bovenstaande led, maar iets dat uitgespreidt is over het hele zichtbare spectrum. Maar deze verdeling hoeft natuurlijk niet vlak te zijn. Daar is geen enkele reden voor. Het exacte spectrum wordt bepaald door de fysica achter de generatie van het licht en verschilt dus per type bron (gloeilamp,TL,...).

Misschien de vraag eens omdraaien. Waarom vindt je een vlak spectrum op eerste zicht aannemelijker?

Bovendien, als het spectrum volledig vlak zou zijn, dan heeft de lichtbron een oneindig vermogen. Want de intensiteit moet overal gelijk zijn, van
\(10^{-100}Hz\)
tot
\(10^{+100}Hz\)
en oneindig ver daarboven.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian


Reageer