Wiskunde verplicht op de havo?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 67

Wiskunde verplicht op de havo?

Ik heb zojuist een oud nieuwsbericht gelezen dat Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) wiskunde verplicht wilt laten maken op de HAVO. Ik vond dit eigenlijk een goed idee, maar kon voor mezelf geen goede voor argumenten verzinnen. ;)

Zelf doe ik momenteel havo met profiel N&T. Daar komt het mij wel goed van pas met andere vakken zoals natuurkunde. Maar ik kan me voorstellen dat andere leerlingen zonder natuurkunde/scheikunde of economie/mno geen wiskunde nodig hebben.

Dus mijn vraag is eigenlijk: waarom zou wiskunde op de havo wel een verplicht vak moeten zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Wiskunde verplicht op de havo?

Wiskunde is voor zover ik weet op de havo (wiskunde b danwel wiskunde a) een verplicht vak, derhalve denk ik dan ook dat je het bericht verkeerd hebt begrepen.

In elke opleiding die men kan volgen vanuit de havo is wiskunde een onderdeel, derhalve zal het onder de knie hebben van een aantal wiskundige concepten ook cruciaal zijn. Dat men voor een studie technische natuurkunde andere wiskundige kwaliteiten nodig heeft dan voor een studie economie spreekt voor zich. Zelfs al mocht men geen enkele studie na de HAVO volgen, dan nog zou het geen slecht idee zijn om een stuk wiskunde te kennen. Zodoende kan men zich een beter beeld van de maatschappij vormen en praktische dingen zoals een kasboek bij houden.

Het komt her op neer dat wiskunde een essentieel deel is van onze samenleving. De hele samenleving hangt van economische factoren aan elkaar. Om dit te kunnen begrijpen zal je toch een basis in de wiskunde moeten hebben.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 67

Re: Wiskunde verplicht op de havo?

Wouter_Masselink schreef:Wiskunde is voor zover ik weet op de havo (wiskunde b danwel wiskunde a) een verplicht vak, derhalve denk ik dan ook dat je het bericht verkeerd hebt begrepen.

In elke opleiding die men kan volgen vanuit de havo is wiskunde een onderdeel, derhalve zal het onder de knie hebben van een aantal wiskundige concepten ook cruciaal zijn. Dat men voor een studie technische natuurkunde andere wiskundige kwaliteiten nodig heeft dan voor een studie economie spreekt voor zich. Zelfs al mocht men geen enkele studie na de HAVO volgen, dan nog zou het geen slecht idee zijn om een stuk wiskunde te kennen. Zodoende kan men zich een beter beeld van de maatschappij vormen en praktische dingen zoals een kasboek bij houden.

Het komt her op neer dat wiskunde een essentieel deel is van onze samenleving. De hele samenleving hangt van economische factoren aan elkaar. Om dit te kunnen begrijpen zal je toch een basis in de wiskunde moeten hebben.
Dank voor uw antwoord. Dat zijn inderdaad goede redenen om wiskunde verplicht te maken. Momenteel is het namelijk zo dat op het profiel C&M (Cultuur & maatschappij) je geen wiskunde hoeft te kiezen. Daar is het als keuze vak ingesteld.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Wiskunde verplicht op de havo?

Dat zou dan iets van de laatste jaren zijn geweest. Ik kan me nog herinneren dat wiskunde een verplicht vak was *punt*.

Het is toch niet zo raar om te bedenken dat iedereen een stukje basiskennis dient te hebben om in de maatschappij te kunnen functioneren. Hierbij zijn wiskunde en talen zo'n beetje de meest essentiële dingen die je kan leren.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Wiskunde verplicht op de havo?

Volgens mij is het nog niet ter sprake gekomen, maar een ander voor-argument is dat HAVO-leerlingen die willen doorstromen naar het VWO een hoop voordeel hebben als ze wél wiskunde in hun HAVO-pakket hadden!. Op het VWO is wiskunde bij ieder profiel immers verplicht en als je dan ineens op dit niveau wiskunde moet gaan bijhouden zou dat nog wel eens een zeer zware taak kunnen worden! ;)

Daarnaast vind ik wiskunde gewoon een onderdeel van de algemene kennis, de verschillende niveaus van wiskunde ( A, B, C en D) maken het al gemakkelijker voor leerlingen doordat ze op hun eigen niveau met de wiskunde bezig kunnen zijn. En zoals Wouter_Masselink al zei; het is een essentieel deel van onze samenleving!
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer