Soja?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

Soja?

Ik ben de laatste dagen eens aan het zoeken geweest naar voordelen en nadelen van soja.

http://www.medicinfo.nl/%7Bad2957f5-c5b3-4...79c7f00339fe%7D

Volgens deze site is soja heel gezond, en heeft het bij meisjes tot 20 jaar een gunstig effect op het voorkomen van borstkanker. Soja bevat hoogwaardige eiwitten, en de isoflavonen zorgen ervoor dat de oestrogenenbalans van het lichaam zich herstelt. Ook zou soja een gunstige invloed op het cholestorolgehalte hebben

http://www.jankraak-taichitao.nl/content/w...dpagina_id=1066

Volgens deze site zitten er zoveel isoflavonen in soja dat er heel veel pseudo-oestrogenen worden aangemaakt dat de hormoonbalans verstoord raakt. De vruchtbaarheid kan aangetast worden. Jonge meisjes zouden eerder geslachtsrijp worden. Soja zou verder de kans op borstkanker vergroten, de klontering van bloedcellen vergroten, het zou mismaking bij baby's kunnen veroorzaken en een nadelig effect hebben op de schildklier.

Ik mis bij beide sites wetenschappelijke bronnen en onderzoeken, en met googlen kom ik nog 300 argumenten waarom soja goed/slecht zou zijn, zonder nou een linkje naar een of andere wetenschappelijke bron.

ik vraag me af, wat is nou waar? Zijn die isoflavonen goed of slecht? Bestaat het risico dat je van soja onvruchtbaar word? Verhoogt het gebruik van soja de kans op kanker? Ga je van soja andere voedingsstoffen minder goed opnemen waardoor je tekorten krijgt? Past soja in een gezond voedingspatroon, al dan niet als vervanger van vlees (en andere dierlijke producten als melk etc)?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Soja?

Je stelt zeer terecht dat de bronnen die je aanhaalt geen wetenschappelijke bron zijn. Dit is redelijk complexe materie waarbij zeker voor de persoon die niet in het vakgebied is ingelezen de research papers ogenschijnlijke tegenstijdige resultaten kunnen geven.

Hier een stuk over iso-flavonen<!--doistart-->[1]<!--doiend-->.

HIer een stuk over eiwit bronnen en hun effect op bloeddruk <!--doistart-->[2]<!--doiend-->

Hier een stuk over de gezondheidseffecten van soja. <!--doistart-->[3]<!--doiend-->

Een stuk over soja en meno-pauze <!--doistart-->[4]<!--doiend-->

Een stuk om alles over soja en iso-flavonen in context te plaatsen. <!--doistart-->[5]<!--doiend-->

Zoals je zelf ook al terecht opmerkt is het lang niet altijd duidelijk wat het effect van een bepaald dieet is. Ik zou hiier een sterk relativerende opmerking bij willen plaatsen die op een stuk gezond boeren verstand is gebaseerd. Als je niet meer kan zien waar een stuk eten vandaan komt, dan hoef ik het niet. Eet gevarieerd, met mate en beweeg regelmatig, dan heb je zeker 95% van het gevecht gewonnen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 8

Re: Soja?

Bedankt, ik zal alles zeker eens door gaan lezen zo gauw ik tijd heb.

En je hebt ook zeker gelijk, eten moet 'echt' zijn, maar ik vraag me soms af hoe echt dierlijke melk en vlees nog is ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Soja?

Probeer me geen woorden in de mond te leggen, ik heb het helemaal niet gehad over eten wat al dan niet 'echt' zou zijn.

Ik vraag me trouwens wel af wat je met echt bedoeld?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 8

Re: Soja?

'Als je niet meer kan zien waar een stuk eten vandaan komt, dan hoef ik het niet'

Dat eten is dus blijkbaar zo bewerkt dat het onherkenbaar is geworden dat het niet meer 'echt' is.

Ik doelde niet op kunstmatige stoffen oid.

Berichten: 1

Re: Soja?

Bij het speuren op internet overkwam mij hetzelfde. Daarbij kwam ik op de volgende site, waar wel bronvermeldingen bij staan. http://www.klassiek-homeopaat.info/Artikelen/artikel-183.htm

Bij het begrip wetenschappelijk kan wat mij betreft ook wel een kanttekening gezet worden. Gerenomeerde universiteiten verrichten onderzoek dat onder totale regie van bedrijven staat, die voor de verkoop van al die gezonde levensmiddelen alleen positieve onderzoeksresultaten willen en elk negatief resultaat naar de prullenbak verwijzen. Soja is BIG BUSINESS!

Wat wel vaak naar voren komt is dat de vorm waarin de soja geconsumeerd wordt verschil maakt. De gefermenteerde vormen schijnen beter door het lichaam verwerkt te kunnen worden, met name natto en tempeh. Vergelijkbaar met sperciebonen, die zijn rauw ook niet zo gezond om te eten.

Het ecologische effect van de hele sojateelt is trouwens ook niet mis. En dan de gevolgen van gentechnieken die op grote schaal bij de sojateelt gebruikt worden, waarbij ook de nodige vraagtekens gezet kunnen worden...

Over het algemeen worden er steeds meer "kunstgrepen"uitgehaald met ons voedsel, waarvan vaak niet bekend is wat daarvan de uitwerking is op de lange duur en ook niet wat de combinatie van allerlei snel veranderende factoren voor een effect heeft.

Dagelijks verse groenten, fruit en lekker bewegen en een beetje plezier in je leven... lijken me al heel gezondheidsbevorderend.

Reageer