Massastroom verdamper

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 18

Massastroom verdamper

Beste Forum,

Ik ben bezig om wat berekeningen te doen aan een stoomketel.

Nu kan ik via de onlinen gegevens veel data achterhalen maar niet alles.

Ik wil graag de opgenomen warmte van de verdamper berekenen.

Ik heb de volgende gegevens:

H in = 1339 kJ/kg

H uit = 2751 kj/kg

Mstroom water in = 52 kg/s.

Voor zover ik weet is de opgenomen warmte = Huit-Hin * m.

Maar als ik reken met de massa stroom van het water,dan krijg ik heel veel vermogen,hetgeen ook niet meer klopt met de data zoals ik deze heb.

Nu is de stoomflow in het systeem circa10 kg/s, en als ik hiermee reken dan klopt het aardig.

Als ik de warmte afgifte van de afgassen gebruikt, (Tin - Tuit)*m afgassen * Cp, kom ik ook aardig uit.

Hoezit het precies met het omzetten van water naar stoom en de daarbij behorende massa stromen.

mvg

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Massastroom verdamper

Een stoomketel heeft gewoonlijk een spui (blowdown) van enkele procenten dus er gaat iets meer water naar de ketel dan er stoom uit komt.

Maar het is niet reëel dat er 52 kg/s water in gaat en 10 kg/s stoom uit, want dat zou een spui van maar liefst 42 kg/s betekenen.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 18

Re: Massastroom verdamper

Beste Fred,

Bedankt voor je antwoord.

Even ter verduidelijking.

De ketel bestaat uit een HD ECO, HD verdamper en een HD OVO.

Toevoer voedingwater is circa 10 kg/s, het geen klopt met de massa balans aangezien de stoom richting stoomturbine ook ca.10kg/s is. (spui niet meegerekend.)

Water uit de ECO gaat naar de stoomdrum, en deze circuleerd d.m.v HD circulatiepompen over een verdamper waarbij de flow van het water 52 kg/s is.

Stoom vanuit de drum gaat naar de OVO met 10 kg/s en vervolgens richting de turbine.

Ergens in de verdamper moet het water overgaan in stoom. Stel dat 50 kg/s water de verdamper in gaat en er komt 50 kg/s stoom uit dan heb ik wel heel veel vermogen??? (verschil in H * massa stroom.)

Dit vermogen kan ik nergens rijmen aan waardes.

Kunt u mij vertellen hoe ik de stoomopbrengst van een verdamperkan berekenen.

mvg

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Massastroom verdamper

Water uit de ECO gaat naar de stoomdrum, en deze circuleerd d.m.v HD circulatiepompen over een verdamper waarbij de flow van het water 52 kg/s is.

Stoom vanuit de drum gaat naar de OVO met 10 kg/s en vervolgens richting de turbine.
Er wordt 52 kg/s water naar de verdamper gepompt waarvan 10 kg/s verdampt en 42 kg/s als water terug stroomt naar de stoomdrum. De circulatiesnelheid van het water heeft geen invloed op de warmtebalans van de ketel. Of er nu 52 of 100 of 1000 kg/s rondgepompt wordt maakt niet uit: er wordt 10 kg/s stoom gegenereerd want dat komt overeen met het vermogen van de HD verdamper. En de benodigde watertoevoer via de ECO is dus ook 10 kg/s en dit wordt bereikt door de niveauregeling van de stoomdrum.

Beschouw de gehele ketel als een black box: de overall massabalans van de black box is:

ingaande massastroom = 10 kg/s, uitgaande massastroom = 10 kg/s.

Circulatie binnen de black box heeft hier geen invloed op.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 18

Re: Massastroom verdamper

Fred,

Bedankt voor je uitleg.

Nu is het duidelijk dat mijn berekening wel klopt alleen de gedachte erachter niet.

De massabalans is inderdaad dus die 10kg/s.

mvg

Reageer