Wat is nu het verschil tussen een assay en een array?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Wat is nu het verschil tussen een assay en een array?

De termen assay (zoals in een ELISA) en array (zoals in een microarray) lijken soms naar verschillende dingen te verwijzen, maar worden ook wel door elkaar gebruikt. Zo wordt voor een microarray ook wel microassay gebruikt (via Google).

Nu vraag ik me af of er toch een wezenlijk verschil tussen deze termen zit, en dus dat de mensen die ze door elkaar gebruiken het niet goed doen, of dat ze toch door elkaar gebruikt kunnen worden.

In andere woorden: waar staan de termen assay en array nu precies voor?

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Wat is nu het verschil tussen een assay en een array?

Vertalingen van het engels maken het misschien duidelijker:

assay betekend analyse

array betekent letterlijk een rij of reeks

microarray is dus het dingetje zelf (glaasje met gespot DNA), de microassay is de test die je ermee doet.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 5

Re: Wat is nu het verschil tussen een assay en een array?

Ah, bedankt. Dat verheldert het wel.

Groetjes,

Rissy.

Berichten: 5

Re: Wat is nu het verschil tussen een assay en een array?

Ik lees in een boek van Aidong Zhang dat de Southern blot de eerste array van genetisch materiaal was.

Dit samen met het antwoord van WendyTJE begrijp ik dat array niet perse staat voor een plaatje met kuiltjes zoals bijvoorbeeld in een microtiterplaat, maar het alleen gaat om een rij van, in dit geval, DNA. Dus ook bij een blot waar het DNA (RNA, proteïnen) ook in een rijtje terecht komen, kun je dan ook spreken van een array.

Zhang praat van moderne microarray technology. Is een blot dan eigenlijk ook een microarray techniek te noemen, maar dan kwalitatief op één stuk DNA, RNA of proteïne, terwijl moderne microarrays, die we echt zo noemen, kwalitatief zijn. Dus dat de overkoepelende naam eigenlijk microarray kan zijn en dat we het ene blot noemen en het andere daadwerkelijk microarray?

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Wat is nu het verschil tussen een assay en een array?

Ik vind het lastig hier antwoord op te geven, want het is eigenlijk gewoon spelen met de definities. en ik heb weinig tot geen ervaring met Southerns..

Toch denk ik niet dat een Southern blot een microarray is, want het is zeker niet microscopisch klein, maar als men in de boeken wilt praten van een array, tja het is iets op een rijtje ja.

Ik zou blots dus geen microarray technieken noemen, omdat dat nogal in het groot werken is, en de microarray echt om extreem kleine puntjes gaat. Maar goed, zoals ik al zei, het is spelen met definities en ik weet niet hoe boeiend dat nou echt is. Het ene is een blot, het andere een microarray.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 5

Re: Wat is nu het verschil tussen een assay en een array?

Het gaat me eigenlijk alleen om het begrip. Een microarray is dan gewoon een microrij. Dus een kleine rij. Dat is een blot inderdaad niet. Dan is moderne microarray technologies dus eigenlijk een wat vreemde uitspraak.

Bedankt, ik denk dat ik het nu wel helder heb.

Groetjes.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Wat is nu het verschil tussen een assay en een array?

Het is helemaal geen vreemde uitspraak. Micro array technology is een term die alle technieken gebaseerd op micro arrays covered.

Dat de letterlijke vertaling hierdoor een beetje vreemd klinkt, maar het nog niet tot een rare uitdrukking. Bij deze hele techniek komt niet alleen de array zelf kijken, maar ook de apparatuur en de data processing zijn essentiële onderdelen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 5

Re: Wat is nu het verschil tussen een assay en een array?

@Wouter_Masselink: Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat Zhang het woord 'moderne microarray technologie' noemt en zegt dat dit al begon in de jaren jaren '80 met de ontwikkeling van blots. Daarmee suggereert ze dat blotten een oude microarray technologie is itt de moderne. Het gaat me dus om de context waarin het gebruikt wordt, niet om het woord op zich.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Wat is nu het verschil tussen een assay en een array?

Gaat dat niet gewoon over het principe van het binden van complementaire elementen ?

Blotten van DNA en detectie met een probe is in essentie niet heel veel anders dan een micro array (op het scheiden op grootte na).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer