Vragen over uv-licht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Vragen over uv-licht

Ik doe een profielwerkstuk over ascorbinezuur voor het vak scheikunde. Echter loop ik redelijk vast op één van de proeven die ik wil uitvoeren voor het werkstuk.

In de proef is het de bedoeling dat ik het effect van UV-stralingen van de zon simuleer op de ascorbinezuuroplossing. Ik ben er al achter gekomen dat de zon gemiddeld 2 uur en 45 minuten op een dag schijn. Echter zit ik met een tweetal problemen om erachter te komen hoe lang ik de oplossing wil beschijnen met het UV-stalingen van een UV-lamp.

Als eerste zit ik natuurlijk met het vermogen. Lampen zijn te koop in 5W tot wel een paar honderd Watt. Maar wat ik mij afvraag is hoeveel Watt UV-stralingen komt er van de zon op het aardoppervlak terecht? Antwoorden kan ik hier niet echt over vinden.

Ten tweede zit ik uiteraard met het probleem dat de UV-lampen UVA uitstralen. Terwijl de zon behalve UVA ook UVB en UVC uitzendt. Zal ik hier ook rekening mee moeten houden wanneer ik de proeven wil voorbereiden? Of is UVC zo destructief dat ik het niet eens kan simuleren met een UVA lamp?

Ik hoop echt hiermee geholpen te kunnen worden.

Edit: Heb UV-licht in UV-stralingen veranderd. Licht lijkt mij hier geen geschikt woord.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Vragen over uv-licht

werkelijk zinvolle gegevens hierover kan ik ook zo 123 niet vinden.

De reden hiervoor is ongetwijfeld dat de UV-intensiteit zeer sterk verschilt met o.a. golflengte, zonhoogte en bewolking.

UV-C kun je overigens wegstrepen, tenzij je onder een serieus ozongat zou gaan staan speelt dat totaal maar dan ook totaal geen rol.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Vragen over uv-licht

In de proef is het de bedoeling dat ik het effect van UV-stralingen van de zon simuleer op de ascorbinezuuroplossing.


Ik ben wel geen scheikundige, dus misschien zie ik het wat simplistisch, maar waarom zet je die oplossing niet gewoon buiten in de zon?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Vragen over uv-licht

Ja, twee zakjes met ascorbinezuuroplossing in het zonlicht leggen, de ene achter dik glas. Dat kan simpel, zonder meten en analyseren van spectrumcurves.

Of anders zou je een opstelling kunnen bouwen met lampen voor terraria. Het spectrum van een aantal van die lampen en van zonlicht kun je vinden op http://www.testudo.cc/Pages/Spectrums.html.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Vragen over uv-licht

Van polycarbonaatplaat weet ik dat er een laag op zit die 100% uv tegenhoudt.

dus die zou je voor een proefmonster kunnen zetten.

Wil je toch weten wat UV-C doet ,dan kun je tl-lamp uit waterzuiveringsfilter voor siervijvers kunnen gebruiken.

Had zelf ooit het idee om UV-C voor desinfectie van airco-lucht te gebruiken, maar vreesde ook al de schadelijkheid daarvan, wat echter bij Airco wel goed af te schermen zou zijn. Dit was nog voor dat de Filters voor vijverwater op de markt kwamen.

Maar kwam jaren na mijn idee , op internet een bedrijf tegen wat dit gebruikt, en heb deze gemaild.

De opstelling was daar tegen plafond van bijv ziekenhuiskamer, en naar mijn mening was het mogelijk dat je daar in kon kijken.

Dit bedrijf gaf echter aan dat de schadelijkheid van UV-C wel mee viel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Vragen over uv-licht

Dit bedrijf gaf echter aan dat de schadelijkheid van UV-C wel mee viel.
;)

http://www.atlantalightbulbs.com/germicidal.html
UV-C is Dangerous

At this wavelength (253.7nm) germicidal lamps are dangerous to humans or any other forms of life it may come in contact with. The lamp should always be shielded and should never be viewable to the naked eye. If exposed to germicidal wavelengths humans will notice a sunburn on their skin and some may begin the initial stages of skin cancer. If a persons eyes are exposed to UVC lamps the individual will notice a severely painful inflammation of the cornea which may lead to temporary or permanent vision loss or impairment.

Germicidal lamps are also known as UV lamps, UV-C lamps, UVC bulbs, germicidal lamps, TUV lamps, germicidal UV light, UV Bulbs, UV-C Light Source, germicidal bulb.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Vragen over uv-licht

Het is overduidelijk dat ik niet moet gaan spelen met UV-C. ;)

Bedankt voor de tips, ik ga dan eerst maar eens kijken wat voor schade het UV-A aanricht op het ascorbinezuur. Als ik daar niet tevreden mee ben dan probeer ik het wel in het zonlicht te zetten. Voor zover het tenminste mogelijk zal zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Vragen over uv-licht

"spelen" zeker niet ;) . Verstandig mee omgaan kan geen kwaad. Dat wil zeggen dat je, als je zo'n UVC lamp hebt, dan steek je dat ding in een grote lichtdichte doos, mét je vitaminemonster, doosje dicht, lampje aan. Na enige tijd lampje uit, doosje open, en de schade aan je vit. C beoordelen.

Maar dan nog, met UVC kom je niet in de buurt van zonlicht zoals dat aan het aardoppervlak meetbaar is, want aan het aardoppervlak bevat zonlicht geen UVC meer.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Vragen over uv-licht

Ik had ook gehoord dat het maar goed is dat UV-C de aarde niet bereikt door de ozonlaag.

Daarom was ik ook verbaasd dat dit licht in bepaalde gevallen zichtbaar was in de opstelling van dat bedrijf. Daarom had ik ze ook gemaild. Dus ik geef hier ook alleen maar door wat hun antwoord was.

In mijn Airco opstelling had ik daarom ook voor onderhoud , veiligheid ingebouwd zodat de boel pas open kon als het licht uit was. Maar als je zorgt, zoals Jan van de Velde schrijft, dat je zelf niet in aanraking komt met het licht, er geen probleem hoeft te zijn, en dat is vrij makkelijk te realiseren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Vragen over uv-licht

Daarom was ik ook verbaasd dat dit licht in bepaalde gevallen zichtbaar was in de opstelling van dat bedrijf.
Ik kan me goed voorstellen dat er van die lampen hangen in operatiekamers e.d. Maar die branden met zékerheid NIET als er mensen rondlopen. Ik vermoed dat die voor de zekerheid ook met bewegingsmelders en/of andere beveiligingen gekoppeld zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer