Veerconstante katapult

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Veerconstante katapult

Ik heb voor mijn pws een katapult gebouwd. En nu wil ik de veerconstante bepalen. Daarvoor heb ik de hoek van de katapult in graden ingedeeld en om de 5 graden weer de kracht die loodrecht op de werparm staat gemeten.

Om een idee te krijgen van hoe de katapult er ongeveer uitziet: Wyvern katapult

Nu wil ik dus de veerconstante bepalen. De schuine zijde van de hoek blijft altijd gelijk (dit is immers de werparm, die verandert niet) maar de aanliggende zijde verandert steeds. Als ik dan de formule F = C * u gebruik kan ik dan de veranderende aanliggende zijde als uitrekking nemen? Of moet ik als uitrekking de afstand tussen de uiteinden van de werparm onder een andere hoek nemen?

En als ik per uitrekking de veerconstante bepaal en uiteindelijk het gemiddelde neem van alle veerconstantes kom ik dan op de juiste constante uit? Want het is geen lineaire baan die de werparm aflegt..

Alvast bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Veerconstante katapult

Het woord "veerconstante" heeft hier een beperkte waarde. Alleen als je duwt met een kracht F op het punt waar ook de projectielcup zit en dan de afstand u meet die je over de boog aflegt zou je kunnen spreken van een "veerconstante" in newton per meter uitrekking.
wyvern.jpg
wyvern.jpg (35.93 KiB) 332 keer bekeken


gebruikelijker is het om de torsieconstante te gebruiken. Dat is het benodigde moment F·r om een draaiing over een zekere hoek θ te veroorzaken. Dat druk je dan uit in de eenheid Nm/rad. Dat maakt de meting ervan ook onafhankelijk van de exacte plaatswaar je duwt, of waar je wil afvuren.

http://en.wikipedia.org/wiki/Torsion_sprin...ion_coefficient

Vraag is of er een lineair verband is, maar dat is eenvoudig te bepalen door het benodige moment uit te zetten tegen de draaihoek. In deze katapult zou ik overigens hiervoor meerdere metingen doen, ik neem aan dat je door "zetting" van je gespannen koord na een x-aantal malen heen en weer bewegen van je katapult op den duur geen verandering meer waarneemt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer