Materiaal dat licht absorbeert rond 800nm - 1000nm

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Materiaal dat licht absorbeert rond 800nm - 1000nm

Ik zoek een (liefst huis-tuin-keuken) materiaal dat licht goed absorbeert rond de golflengtes 800nm - 1000nm (IR-A infrarood licht of near infrared). Het is vooral de bedoeling dat de reflectie zo klein mogelijk is.

Weet er iemand iets, of weet iemand waar je zulke dingen kunt opzoeken?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Materiaal dat licht absorbeert rond 800nm - 1000nm

Ik weet niet waar je het voor wilt gebruiken maar er is speciaal glas op de markt dat specifiek IR straling tegenhoudt zonder zichtbaar licht te stoppen. Dit zie je veel in wolkenkrabbers bijvoorbeeld.

Plastic wegwerp cuvetjes gebruikt men ook alleen maar in het 400-800 nm (uit m'n hoofd, kan er iets naast zitten) spectrum. de absorbantie is daarbuiten te groot.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Materiaal dat licht absorbeert rond 800nm - 1000nm

317070 schreef:Ik zoek een (liefst huis-tuin-keuken) materiaal dat licht goed absorbeert rond de golflengtes 800nm - 1000nm (IR-A infrarood licht of near infrared). Het is vooral de bedoeling dat de reflectie zo klein mogelijk is.

Weet er iemand iets, of weet iemand waar je zulke dingen kunt opzoeken?
Je kunt op marktplaats zoeken naar een defecte digitale compact camera en daar het infraroodfilter uit slopen. In recente camera's is het een agressief infrarood filter dat al vanaf 650 nm blokkeert. Zo een glaasje ziet er groen uit, maar dankzij de witbalansregeling vertoont de foto geen kleurzweem. Met een oudere digitale camera zou je geluk kunnen hebben dat het filter meer dieprood doorlaat.

De betere amateurastronoom wil de Hα band (656 nm) graag onverzwakt op zijn deep sky foto's hebben, dus die sloopt het infraroodfilter uit zijn nieuwe digitale camera, en hij vervangt het desnoods door een extern IR-filter dat vanaf 800 nm blokkeert. Zie de filtercurves in http://astrosurf.com/~buil/filters/curves.htm.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Materiaal dat licht absorbeert rond 800nm - 1000nm

Ik weet niet waar je het voor wilt gebruiken maar er is speciaal glas op de markt dat specifiek IR straling tegenhoudt zonder zichtbaar licht te stoppen. Dit zie je veel in wolkenkrabbers bijvoorbeeld.
Ah, misschien moest ik inderdaad wat duidelijker zijn. ;)

Het is niet zo dat er specificaties zijn voor andere golflengten, je moet er niet kunnen door zien ofzo. Ik ben niet op zoek naar een optische filter.

Ik wil het gebruiken om afstandssensoren mee in de war te brengen en een soort 'oneindig' te simuleren. Die afstandssensoren werken op basis van die infrarode straling, ze bevatten een led met een kattenoog zodat ze gericht straling uitsturen, waarna ze de reflectie opvangen en de afstand kunnen inschatten. Dus zou ik moeten zo veel mogelijk reflectie wegnemen van die straling om een niet-detecteerbare constructie te maken.

Ik zoek dus gewoon een materiaal dat zo veel mogelijk near-infrared licht absorbeert.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Materiaal dat licht absorbeert rond 800nm - 1000nm

Je zou dit zelf eens simpel kunnen testen door te proberen door via een afstandsbediening te proberen om een tv aan te zetten. Hierbij richt je de afstandsbediening echter op een muur of een gordijn (of je materiaal naar keuze) om te kijken of dit het ir licht reflecteert. Mijn eigen ervaring leert me dat stoffen bedroevend slecht ir licht reflecteren.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Materiaal dat licht absorbeert rond 800nm - 1000nm

Mijn eigen ervaring leert me dat stoffen bedroevend slecht ir licht reflecteren.
Dat is net het punt. Die langeafstandssensor maakt net gebruik van die reflectie op 'gewone' materialen. Daar is de scattering cruciaal. Een ontvanger van een televisiebakje is zo gemaakt om juist die 'scattering' te negeren.

Ik ben dus net op zoek naar iets dat dus sterk absorbeert op die golflengtes om die scattering te vermijden ;) Ik had gehoopt dat chemici hier iets op wisten? Misschien relevante bronnen of lijsten met materiaaleigenschappen? Of een materiaal dat werkt als een spiegel op die golflengtes.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 13

Re: Materiaal dat licht absorbeert rond 800nm - 1000nm

wat ik weet is dat water zeer goed licht van meer dan 1000 nm absorbeert

miss ook met 800?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Materiaal dat licht absorbeert rond 800nm - 1000nm

De meest logische aanpak lijkt me een filtercube achtige set-up. Dit is echter niet met huis-tuin en keuken middelen te maken en daarbij nogal kostbaar.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer