Verschil in spanning over een parallel rc circuit met verandering van frequentie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Verschil in spanning over een parallel rc circuit met verandering van frequentie

Beste Forumgebruikers,

We hebben een circuit gemaakt met een wisselspanningsbron waarbij een weerstand in serie staat met een parallele combinatie van een condensator en een andere weerstand. We hebben de spanning over de eerste weerstand gemeten en die over de parallele RC combinatie bij een lage en bij een hoge frequentie. De som van de spanningen over de weerstand en de parallele combinatie zijn bij beide frequenties gelijk.

Weten jullie hoe je dit kan verklaren?

Dank bij voorbaat

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Verschil in spanning over een parallel rc circuit met verandering van frequentie

En is de som van die spanningen ook niet 'toevallig' gelijk aan de bronspanning?
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 5

Re: Verschil in spanning over een parallel rc circuit met verandering van frequentie

Ja, dit is inderdaad het geval.

Maar ik zou graag weten hoe je dit resultaat met gebruik van formules bekomt, dus hoe je de formules voor de voltage over de verschillende componenten optelt om tot de bronspanning te komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Verschil in spanning over een parallel rc circuit met verandering van frequentie

UHChemstudent schreef:Ja, dit is inderdaad het geval.

Maar ik zou graag weten hoe je dit resultaat met gebruik van formules bekomt, dus hoe je de formules voor de voltage over de verschillende componenten optelt om tot de bronspanning te komen.
Stel nu dat die condensator niet in parallel zou staan met die 2de weerstand. Weet je dan hoe je de spanning over de individuele componenten moet berekenen?

Vervolgens: ken je het begrip impedantie, en ken je die van een condensator?

Berichten: 5

Re: Verschil in spanning over een parallel rc circuit met verandering van frequentie

Ik heb het al gevonden, bedankt voor de tip.

Reageer