Foramen venae cavae

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Foramen venae cavae

Hallo allemaal!

Mijn vraag is het volgende;

Als er tijdens een operatie per ongeluk een bloedvat in de borsholte wordt geraakt, de borstkas volloopt ( hemothorax) en de patiënt na een halve dag zo'n 2,5 à 3 liter bloed verliest, kan er dan bloed via het foramen venae cavae naar de buikholte stromen?! Het foramen venae cavae is de natuurlijk opening in het middenrif waar de onderste holle ader uit de buikholte naar het hart loopt. Ik vraag me af of er dus genoeg ruimte tussen de onderste holle ader en middenrif zit waardoor er bijvoorbeeld bloed naar de buikholte kan stromen, of zit het middenrif zó strak om de onderste holle ader dat dit niet mogelijk is?

Hopelijk kan iemand mijn vraag hier beantwoorden! ;)

Groetjes Pectus
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Foramen venae cavae

Is er niemand die een interessante theorie of antwoord heeft? ;)

Of...heb ik mijn vraag niet duidelijk gesteld? Als dat het geval is zal ik deze proberen nog duidelijker te stellen:

Zit er genoeg ruimte (foramen venae cavae) tussen diafragma en onderste holle ader om een vloeistof van buik- naar borstholte en andersom te kunnen verplaatsen?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Foramen venae cavae

Zit er genoeg ruimte (foramen venae cavae) tussen diafragma en onderste holle ader om een vloeistof van buik- naar borstholte en andersom te kunnen verplaatsen?
Bij genoeg druk gaat dat uiteindelijk wel lukken denk ik, maar volgens mij komt dat (bijna) nooit voor.

Hier vond ik het volgende: 'Hemothorax can result from pathology originating within the abdomen if bleeding from the abnormality is able to traverse the diaphragm through one of the normal hiatal openings or a congenital or acquired opening.'

Dus andersom zou ook moeten kunnen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Foramen venae cavae

Bedankt voor een reactie en link! ;)
Bij genoeg druk gaat dat uiteindelijk wel lukken denk ik, maar volgens mij komt dat (bijna) nooit voor.
Maar naar mijn idee zal een dergelijke patiënt toch met heel wat problemen te kampen komen te zitten?! Wordt dit bloed uit de thorax dan op dezelfde manier verwijdert als met het plaatsen van een "normale" thoraxdrain zoals bij een pneumothorax of zijn hier weer andere technieken voor? Las wel een stukje over de tube thoracostomy, is deze tube vergelijkbaar met een thoraxdrain?
maar volgens mij komt dat (bijna) nooit voor.
Waarom komt dit niet zo vaak voor? Operaties op thoracaal niveau lijken me, net als vele andere operaties, vrij risicovol. Het raken van een bloedvat en het pas ontdekken na het sluiten van de wonden lijkt me geen zeldzame complicatie...waarom zou er dan een zeer kleine kans zijn dat er wellicht bloed naar de buikholte gaat?

En hoe komt het bloed dan weer uit de borstholte? Als het door grote druk in de borstkas naar buikholte wordt geduwd, en daarna de hemothorax wordt verholpen...dan zit die patiënt toch met "los" bloed in de buikholte. Is er dan een grote kans op onstekingen, zoals buikvliesontsteking e.d.? Of zal het bloed daar geen grote rol in spelen en meer voor verklevingen in de buikholte gaan zorgen?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Foramen venae cavae

Maar naar mijn idee zal een dergelijke patiënt toch met heel wat problemen te kampen komen te zitten?!
Dat lijkt mij ook ;)
Wordt dit bloed uit de thorax dan op dezelfde manier verwijdert als met het plaatsen van een "normale" thoraxdrain zoals bij een pneumothorax of zijn hier weer andere technieken voor? Las wel een stukje over de tube thoracostomy, is deze tube vergelijkbaar met een thoraxdrain?
Bloed in de pleuraholte kun je, mits het niet teveel is en acuut levensbedreigend, via een thoraxdrain laten evacueren.

Een 'tube thoracostomy' is een andere benaming voor thorax drain. Grote hoeveelheden vrij bloed in de thorax is infaust (door bijvoorbeeld een geruptureerde aorta thoracalis), dan moet je een thoracotomie doen om een harttamponade te voorkomen.
Waarom komt dit niet zo vaak voor? Operaties op thoracaal niveau lijken me, net als vele andere operaties, vrij risicovol. Het raken van een bloedvat en het pas ontdekken na het sluiten van de wonden lijkt me geen zeldzame complicatie...waarom zou er dan een zeer kleine kans zijn dat er wellicht bloed naar de buikholte gaat?
Omdat het diafragma in principe goed z'n werk doet en de borstholte goed afsluit van de buikholte. Nogmaals, bij zeer grote bloedingen lijkt het me niet onmogelijk.
En hoe komt het bloed dan weer uit de borstholte? Als het door grote druk in de borstkas naar buikholte wordt geduwd, en daarna de hemothorax wordt verholpen...dan zit die patiënt toch met "los" bloed in de buikholte. Is er dan een grote kans op onstekingen, zoals buikvliesontsteking e.d.? Of zal het bloed daar geen grote rol in spelen en meer voor verklevingen in de buikholte gaan zorgen?
Je moet er niet vanuitgaan dat er genoeg bloed van de thorax naar het abdomen gaat om de hemothorax te verhelpen.

Als dat gebeurt dan heb je al zo'n slechte situatie dat of de longen zijn geatelecteerd of je een harttamponade hebt.

Bij vrij bloed in de buikholte krijg je een chemische peritonitis.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Foramen venae cavae

Oké, bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag! Voorlopig weet ik genoeg! ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer