Vraag i.v.m geslachtsgebonden kenmerken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 478

Vraag i.v.m geslachtsgebonden kenmerken

Hallo,

Ik heb hieronder een vraag met eigen uitwerking, maar ik weet niet of de redenering helemaal juist is.

Een gezonde man huwt met een vrouw die draagster is voor hemofilie. Geef het % van de genotypen en de fenotypen van de nakomelingen. Bijkomend gegeven: hemofilie is X-gebonden en recessief.

Vermits de vrouw draagster is kan ze alleen maar heterozygoot zijn voor hemofilie, dus genotype van de vrouw:
\(X_{H}X_{h}\)
.

De man is gezond en dus ziet zijn fenotype er zo uit:
\( X_{H} Y_{0}\)
Dus bij kruising tussen deze gezonde man en de vrouw als draagster, krijg ik:
\( X_{H}X_{H}\)
-> gezonde dochter
\( X_{h}X_{H}\)
-> een dochter die draagster is
\( X_{H}Y_{0}\)
-> gezonde zoon
\( X_{h}Y_{0}\)
-> zieke zoon die aan hemofilie lijdt

Dus 25% voor elk. Is dit goed? Of ...

Kan ik in dit geval ook met zekerheid weten, omdat hemofilie X-gebonden is geen tegenhanger heeft bij de man op het Y-chromosoom en dus de man er hemizygoot voor is?

Bvd.

Berichten: 6

Re: Vraag i.v.m geslachtsgebonden kenmerken

Je redenering lijkt me juist. Je vindt inderdaad dat de vier mogelijke genotypes
\( X_HX_H, X_HX_h, X_HY, X_hY \)
elk met 25% kans kunnen voorkomen. Maar nu heb je nog niets gezegd over de fenotypes van de nakomelingen. Lukt dat?

En je laatste vraag in verband met het met zekerheid kunnen zeggen dat de man er hemizygoot voor is, laat ik voor iemand anders. In mijn ogen mag je daar inderdaad van uitgaan, maar of dat echt 100% zeker zo is, weet ik niet.

Berichten: 478

Re: Vraag i.v.m geslachtsgebonden kenmerken

Slien schreef:Je redenering lijkt me juist. Je vindt inderdaad dat de vier mogelijke genotypes
\( X_HX_H, X_HX_h, X_HY, X_hY \)
elk met 25% kans kunnen voorkomen. Maar nu heb je nog niets gezegd over de fenotypes van de nakomelingen. Lukt dat?

En je laatste vraag in verband met het met zekerheid kunnen zeggen dat de man er hemizygoot voor is, laat ik voor iemand anders. In mijn ogen mag je daar inderdaad van uitgaan, maar of dat echt 100% zeker zo is, weet ik niet.
Bedankt voor je reactie ;)

I.v.m die fenotypes. Een genotype is een allelencombinatie en het fenotype het totale uiterlijke waarneembare kenmerken. Mag ik dan niet gewoon als fenotype zeggen: gezond, draagster, ...? Of ...

Berichten: 6

Re: Vraag i.v.m geslachtsgebonden kenmerken

Een genotype is een allelencombinatie en het fenotype het totale uiterlijke waarneembare kenmerken.


Wat je hier zegt, is juist. Maar welke mogelijke fenotypes zijn er dan? Het is logisch dat je sowieso al "gezond" en "ziek" hebt. Maar kun je aan het uiterlijk van een nakomeling zien dat hij/zij drager is?

Berichten: 478

Re: Vraag i.v.m geslachtsgebonden kenmerken

Wat je hier zegt, is juist. Maar welke mogelijke fenotypes zijn er dan? Het is logisch dat je sowieso al "gezond" en "ziek" hebt. Maar kun je aan het uiterlijk van een nakomeling zien dat hij/zij drager is?


Dat was ik inderdaad vergeten, maar ik denk dat ik nog steeds de vraag niet kan beantwoorden. In de meeste gevallen bij onze oefeningen dan heb je bijvoorbeeld kruisingen met genotypes als: AaBB x aabb (bijvoorbeeld!). Na uitwerking bekom je bij de F1 generatie iets zoals: AB, ab, Ab, ... en dat zijn dan de fenotypes, maar in dit geval weet ik niet goed hoe ik het moet doen.

Berichten: 6

Re: Vraag i.v.m geslachtsgebonden kenmerken

In de meeste gevallen bij onze oefeningen dan heb je bijvoorbeeld kruisingen met genotypes als: AaBB x aabb (bijvoorbeeld!). Na uitwerking bekom je bij de F1 generatie iets zoals: AB, ab, Ab, ... en dat zijn dan de fenotype.
Hier ga je een beetje kort door de bocht. De individuen in de F1 generatie zullen een genotype van de vorm AaBb, aaBb,... hebben. Omdat de tweede ouder volledig recessief was, kun je inderdaad aan de AB, aB, .. aflezen wat het fenotype is. Maar het lijkt me beter om even een simpel, algemeen geval te beschouwen.

Stel je hebt twee allelen: A en a. En veronderstel dat a recessief is; dus wanneer iemand genotype aa heeft, heeft hij een bepaalde ziekte. We kruisen individuen met genotype Aa en Aa.

Dan krijg je voor de F1 generatie de volgende genotypen: AA, Aa en aa. Maar omdat a recessief is, heeft enkel de nakomeling met genotype aa de ziekte. De andere twee (AA en Aa) zijn gezond, dus beide hetzelfde fenotype (hoewel ze een verschillend genotype hebben).

Pas dit nu toe op jouw vraag. Je hebt individuen met genotypes
\(X_HX_H, X_HX_h, X_HY, X_hY \)
. Kijk nu welke individuen gezond zijn (of anders gezegd: wanneer wordt het h allel (als dit al aanwezig is!) 'onderdrukt' door een H allel)..

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Vraag i.v.m geslachtsgebonden kenmerken

heel simpel gezegd komt het er op neer dat je bij een ziekte geen fenotypisch onderscheidt kan maken tussen een drager en een gezond persoon.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer