Springen naar inhoud

Is een knorrende maag aanstekelijk?

• Log in om te kunnen reageren

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 februari 2011 - 15:15

Hallo allemaal!

Een tijd geleden heb ik eens een documentaire gezien over het feit dat geeuwen een aanstekelijk effect heeft bij mensen. Ik vroeg mij af of een knorrende maag ook een aanstekelijk effect heeft op andere mensen in de omgeving.

Weet iemand toevallig of dit ook wetenschappelijk bewezen/verworpen is?

Groetjes Pectus
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Hoshi

Hoshi

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 februari 2011 - 20:49

Een knorrende maag wordt ook wel borborygmen genoemd.
Zoals je hier kunt lezen is dit gewoon gas dat door je spijsverteringskanaal beweegt, een teken dat je verteringsstelsel zijn werk doet.

Volgens dit onderzoek is gapen iets om je hersenen af te koelen, waardoor je alert wordt, en is gapen aanstekelijk omdat men elkaar zo vroeger waarschuwde als er gevaar dreigde.

Nou zie ik geen reden waarom een knorrende maag aanstekelijk zou zijn. We zijn het immers niet nodig 'voor een ander', het zijn verteringsgeluiden van je darmen. Gapen heeft een andere functie. Dus ik denk niet dat een knorrende maag aanstekelijk is. Ik heb trouwens ook nog nooit mee gemaakt dat mijn maag ging knorren nadat ik een anders maag hoorde knorren ;)

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 februari 2011 - 21:12

Het zou me erg verbazen, Pectus, mocht dat het geval zijn.

Van buitenaf een knorrende maag horen, komt vooral overeen met de geluiden die we horen ten gevolge van darmcontracties (en ev. wat maagcontracties). De combinatie van sappen, de lucht, de voedingsresten in onze darmen kunnen van die knorrende geluiden maken als de darm/ maag samentrekt (= contraheert).
Darm- en maagcontracties worden geregeld via het autonome zenuwstelsel. Dit soort zenuwstelsel staat niet onder de controle van de vrije wil. Met andere woorden: we kunnen niet zomaar eens zelf beslissen 'ik zal nu dat stukje darm wel/ niet eens laten samentrekken'. Dit wordt immers automatisch geregeld. Iemands maag horen knorren zal dus weinig invloed hebben op ons maag-darmstelsel, aangezien onze maag/ darmen niet gevoelig is voor ons 'horen' van iemands knorrende maag/ darmen. Onze maag en darmen zijn daarentegen geprogrammeerd om samen te trekken op bv. het gevoel dat er voedsel in de maag komt.

Geeuwen daarentegen staat, volgens mij, minstens deels onder controle van het willekeurig zenuwstelsel (= wordt wel geregeld door de vrije wil). Als ik een tijdje eraan denk dat ik wel eens zou kunnen geeuwen, dan g ik ook vaak geeuwen. Hier kunnen we dus wl zelf beslissen: 'ik ga nu eens geeuwen', of: 'ik weersta het gevoel dat ik nu voel, om te geeuwen' (wat dan meestal wel lukt). Mogelijks staat geeuwen ook deels onder controle van het autonome zenuwstelsel, aangezien het een reflex kan zijn (volgens sommige studies) op het ietwat te oppervlakkig ademen bij vermoeidheid (wat dan gecompenseerd wordt door de extra teug zuurstof die je inademt tgv. het geeuwen). Maar het willekeurig zenuwstelsel staat er zeker ook voor een groot deel voor in en dus kunnen we hier wl gaan geeuwen, als we merken dat een ander geeuwt.

Dido

Veranderd door Dido, 27 februari 2011 - 21:16

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 februari 2011 - 21:32

Op de volgende (wat tragische) site las ik dat de fase vr het eten ( de cephalische fase) invloed heeft of we gaan eten.

http://webcache.goog...e=www.google.nl

( Mijn excuus, ik weet niet hoe ik dit netjes moet linken... ;) )

Hier gaan ze er dus vanuit dat iets ( bijv. de geur, of het denken aan eten) de mens stimuleert om te eten, want er wordt alvast insuline aangemaakt om het verwachtte eten af te gaan breken. Hieruit zou ik kunnen afleiden dat de hersenen van iemand wel degelijk bewust zijn van het feit dat de maag leeg/leger is en er wat gegeten zal moeten worden. Als iemand anders maag gaat knorren zou dit toch een soort van aangeleerde reactie kunnen zijn dat andere hersenen het geknor van een andere maag associeren met eten, en als de hersenen van de persoon in kwestie dit zouden opvangen zou dit hetzelfde kunnen zijn als "denken aan eten" zoals wordt gesteld in de cephalische fase.

Wellicht heeft dit ook te maken met geconditioneerde reflexen?

Oja, Hoshi, ik kan jouw links niet openen! :P
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 februari 2011 - 22:58

... Hier gaan ze er dus vanuit dat iets ( bijv. de geur, of het denken aan eten) de mens stimuleert om te eten, want er wordt alvast insuline aangemaakt om het verwachtte eten af te gaan breken. Hieruit zou ik kunnen afleiden dat de hersenen van iemand wel degelijk bewust zijn van het feit dat de maag leeg/leger is en er wat gegeten zal moeten worden. Als iemand anders maag gaat knorren zou dit toch een soort van aangeleerde reactie kunnen zijn dat andere hersenen het geknor van een andere maag associeren met eten, en als de hersenen van de persoon in kwestie dit zouden opvangen zou dit hetzelfde kunnen zijn als "denken aan eten" zoals wordt gesteld in de cephalische fase.
Wellicht heeft dit ook te maken met geconditioneerde reflexen?...

Dit heeft inderdaad te maken met geconditioneerde reflexen: als de hond (van Pavlov) vaak genoeg opmerkt (hij moet het horen!) dat het rinkelen van een belletje voorafgaat aan het komen van eten, dan begint hij al te kwijlen van zodra hij het belletje hoort (en nog geen voedsel ziet).
Echter: een geconditioneerde reflex is er ook n die automatisch verloopt, die reflex wordt dus onbewust (en onvrijwillig). Dus, op dat moment geeft het belletje hetzelfde signaal als dat er eten in z'n mond zou komen.

In theorie zou je dan ook kunnen besluiten dat je van 'het horen van een knorrende maag' een voorwaardelijke stimulus kan maken, als aankondiging van de onvoorwaardelijke stimulus (eten komt in de maag), waarbij je dan de voorwaardelijke respons krijgt van een samentrekkende maag/ darmen.
Maar: het is helemaal niet zo makkelijk om zo'n ganse reactie te installeren bij een mens. Er moet aan heel wat voorwaarden voldaan zijn, om daartoe te komen.
- Eerst en vooral zou het al heel veel oefenen vragen, liefst eerst op korte termijn en met daarna regelmatige herhalingen.
- Er zouden geen andere stimuli aanwezig mogen zijn, die sowieso ook 'voedsel' kunnen aankondigen, want dan ontstaat er verwarring en zal de respons zeker minder sterk zijn of zelfs niet optreden.
- de opgeroepen respons (samentrekken maag = knorren horen) tgv. de geconditioneerde stimulus (knorren horen) is meestal een stuk zwakker dan de respons die optreedt nav. de ongeconditioneerde stimulus (eten komt in de maag)
- tijdens het aanleren van die reflex (en later eigenlijk ook) zou er maar weinig tijd mogen verlopen tussen 'knorren horen' en eten die in de maag komt.
- enz...
Ter vergelijking: ondertussen is meer en meer bekend geraakt dat Little Albert die geconditioneerd werd om bang te zijn van een wit pelsdier, veel minder bang werd dan werd beweerd in Watsons artikels over conditionering en mogelijks zelfs op het einde maar weinig niet geconditioneerd werd daartoe, ondanks de vele 'oefeningen'.

Met andere woorden: mensen moeten vooreerst aangeleerd worden dat een knorrende maag van een ander sowieso betekent dat er voedsel in hun maag zal komen. Zo'n conditioneringsproces (leerperiode) moet dan ook onder ideale omstandigheden verlopen (= verre van eenvoudig) en misschien zal je dan uiteindelijk toch 2 mensen kunnen trainen, waarbij de n z'n knorrende maag, een knorrende maag oproept bij de ander... Ik ken het fenomeen alvast niet (of, als het voorkomt, dan is het wel vaker etenstijd, ook voor mij, waardoor ik honger heb en m'n maag daardoor knort).

Het zal ook duidelijk zijn, denk ik, dat de prikkels die beschreven worden op die website waarnaar je verwijst (in de cefalische fase), vl duidelijkere voortekenen zijn van dat er effectief eten zal volgen in mijn maag, dan het horen van een knorrende maag van een ander. Als een ander honger heeft en daardoor een knorrende maag heeft, dan betekent dit voor mij helemaal niet dat ikzelf daarom zal eten. Vandaar dat deze cefalische reflex in persoon A, niet zomaar geldt voor iedere externe prikkel die zou kunnen betekenen dat persoon X honger heeft. Zolang ik, bij het horen van een knorrende maag, niet vaak beslis om mee te eten met die ander, dan verwijst dit voor mij niet naar het feit dat ikzelf nu heel snel ga eten om mijn honger te stillen. En dan is er al helemaal niet voldaan aan het installeren van een geconditioneerde reactie.

Dido

Veranderd door Dido, 27 februari 2011 - 23:04

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 maart 2011 - 17:04

Ja klopt, jouw maag hoeft niet leeg te zijn als die van mij dat ook is...is maar goed ook! :P

Maar om nog even terug te blikken naar dat gapen; als de ene gaapt door een slaaptekort en een ander begint als gevolg daarop ook te gapen...dan betekent dat toch k niet dat ze beiden een slaaptekort hebben?!! En dido, naar jouw bron van het zuurstoftekort in de hersenen met als gevolg gapen...dat is toch ook zeer persoonlijk?! Wellicht is de ene een sterke roker --> minder longcapaciteit na bepaald aantal jaren --> minder diffusie --> minder zuurstof in bloedbaan en dus ook naar de hersenen, dan zou het toch ook vreemd zijn dat iemand die nooit een sigaret ( of ander longcapaciteit-verkleinend effect) heeft aangeraakt k gaat gapen doordat de ene wellicht een zuurstoftekort heeft!
Hoe zou jij dat willen verklaren?

Hetzelfde geldt dan dus ook voor de knorrende maag. Toevallig is het mij wel een paar keer opgevallen dat in een stille ruimte n maag begon te knorren en daarna meerdere volgden...tuurlijk, dit kan met het moment op die dag te maken hebben ( heeft net iedereen geluncht? wt hebben ze gegeten?), maar toch ben ik wel benieuwd wat de resultaten zouden zijn als dit zou worden getest! ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures