[statica]

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4.502

[statica]

Er is al heel lang een discussie aan de gang in de statica over het gebruik van de tekens voor draairichtingen van koppels en momenten.

Mijn studieboeken (Nl en Eng.) geven tm 1995 geven aan dat de kloksgewijze draaiing als positief moment wordt aangeduid en de anti-clockwise - nu als engels weergegeven- negatief wordt aangeduid.

In dit forum verneem ik regelmatig berichten over verwarring hierover en dan wordt er een uitleg gegeven van het hoe en waarom;dat je ook een spiegelbeeld van een constructie kunt bekijken.

Veldmomenten worden in mijn boeken als positief aangegeven en steunpuntmomenten als negatief;

een doorbuigingsformule bijv. : f=Ml2 /48 UI geeft een positief aangeduide doorbuiging;ga ik een negatief moment invoeren,dan komt er een negatief resultaat voor de doorbuiging uit de bus rollen.

Nu kan en wordt er wel geredeneerd,dat je de getallen niet als + of - moet invoeren maar alleen getalsmatig,maar ik vraag me af in hoeverre je dat kunt volhouden.

Het is mijn gedachte,dat deze verwarring in de jaren 60 van de vorige eeuw is begonnen en men vanuit de politiek

links een positieve politiek vond en rechts een conservatieve (negatief).Dus rechts is fout en links is goed en dus positief en daar begon de verwarring nmm.

Bij de meteorologie is ook wrs. een ontwikkeling aan de gang met richtingen aangeven ,maar toch nog wel blijft het aangeven van een hogedrukgebied- met toenemende luchtdruk- gezien vanuit de ruimte aangegeven met rechtsdraaiende circulatie door de toenemende (positieve/opbouwende) luchtdruk en voor de lage drukgebieden een linksomdraaiende circulatie door de afnemende (negatieve/afbouwende) luchtdruk.

Ik vraag me af,hoe dat werd aangegeven in de tijd voor de eerste (Montpellier's?) luchtbalonnen.

Een nog niet zo lang in gebruik zijnde wijziging in windrichting -tekens wekt wel verwarring.

Bij kerken staan al sinds mensenheugenis de weerhanen met de kop in de wind en vangt de vlaggemast de eerste wind op.

Op de weerkaart staat de windpijlrichting in die waarheen de wind gaat,dus bij NO-wind staat de pijl in ZW-richting,dus de kerkbesturen zouden alle hanen met hun gat in de wind moeten zetten,dus het zwaartepunt van de haan moeten verplaatsen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: [statica]

Oktagon, je bericht is duidelijk en leerzaam. Het geeft weer stof tot nadenken.

Ik neem de momenten die rechtsom draaien altijd positief aan , en de momenten die linksom draaien , neem ik negatief aan.

In de wiskunde doen ze dat net andersom. Daar nemen ze de draairichting linksom als positief.

Berichten: 4.502

Re: [statica]

Bedankt voor je positieve reactie,Aad. Je bent de eerste in een jaar of vijf,die het onderwerp zakelijk benadert.

Er kwamen meestal afwijzende,dan wel reacties van bezoekers,die door de heersende verwarring in + en - altijd fouten maakten in hun statica-opgaven.

Dit is zelfs op scholen/uni's;ik denk vooral in Belgie een twistpunt hetgeen de instructie van de mechanica "an sich" niet makkelijker maakt.

Ik vraag me af hoe "linkse" dictaturen en nu ook in China en de uiteengevallen Oost-europese (vazal)staten het gebruiken van + en - in de mechanica is.

Mijn docent destijds Ir Romijn (Rdam) was er in zijn leerboek en in didactiek zeer duidelijk over .Rechts draaiend =positief=+=clockwise.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: [statica]

Je denkt toch niet serieus dat het tekenprobleem ook maar enigszins gerelateerd is aan eventuele politieke voorkeuren van bepaalde regeringen he? Als je echt een verband ziet, dan nodig ik je uit om met duidelijke, wetenschappelijk verantwoorde en statistisch relevante argumenten te komen.

Berichten: 4.502

Re: [statica]

Dat is een gedachte van me ,die ik niet kan bewijzen.De jaren 60 waren nogal oproerige jaren met alternatieven,linken,roten,kabouters,gebouwenbestormers,etc.Drugsgebruik en kraakbewegingen kwamen in zwang.

Links kreeg ondanks zijn getalsmatig lage aanhang -met over het algemeen hogere en hoge opleidingen-veel invloed op alle politieke partijen en ik kan me goed voorstellen dat de een of andere kabouter met een stortvloed aan argumenten de bouwregelgevers,het gebruik en waarde van de term links nog eens goed erin gepompt heeft.

Alles tegen de gevestigde conservatieve orde en in tegenstelling daartegen begonnen opstanden in de vazalstaten van de sowjetunie,die haar bewind en in de bezette staten democratische begon te noemen ipc communistisch.

Linkse figuren uit de westerse vakbewegingen waren zeer gecharmeerd van de "vakbewegingen" in die regios,maar de liefde bekoelde in de jaren na 1982-83 nav.opstandige havenarbeiders in Polen en oproeren in de DDR en al eerder in Hongarije en Tslecho Slowakije van mensen,die de links-democratische dictatuur al lang niet meer zagen zitten.

Het verhaal zal je mogelijk verwarrend voorkomen,maar als je een bouwjaar hebt van WOII en de jaren vlak erna, zal je er iets van kunnen begrijpen;maar ik moet weer oppassen om niet off-topic te gaan want dan wordt er gecorrigeerd.

Dit betreft uiteindelijk een technische kwestie en zou kunnen ontaarden in een politiek-filosofisch en daar kon je voor ruim een jaar mee naar een subforum filosofie,dus nu niet meer.

Reageer