Zuurstofgehalte in leidingwater

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Zuurstofgehalte in leidingwater

Goede avond iedereen,

Ik ben een liefhebber van koivissen…., en totaal geen kaas gegeten van wetenschappen

Vandaar ik hier maar even kom aankloppen met mijn vraag over het zuurstofgehalte in leidingwater.

Er worden hier op regelmatige tijdstippen waterwissels gedaan, en ook worden de waterwaardes goed bijgehouden waaronder het zuurstofgehalte .

Vorige week stelde ik vast dat het zuurstofgehalte van leidingwater ( kraantjeswater ) een zuurstofgehalte had van 13mg/l en dit bij watertemperatuur van 9°C ( een verzadiging van maar liefst 112,8 % )

Ik begrijp niet vanwaar de oververzadiging van 112,8% en op welke manier deze in het leidingwater komt.

Alvast bedankt

Met vriendelijke groet,

Marc

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Zuurstofgehalte in leidingwater

Behalve wat je al als mogelijke oorzaken hiervoor zijn aangedragen op het chemieforum

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?...mp;#entry139014

zou ik nog kunnen bedenken dat drinkwater onder druk wordt aangeleverd. Onder hogere druk kan er meer gas worden opgelost. Als er ergens in de omgeving lucht in de leiding zit (bijv na een reparatie) kan dat er zelfs toe leiden dat je water bijna grijs van de ultrafijne belletjes uit de kraan komt, en dat je dan een glas water enkele minuten moet laten staan voordat het helemaal helder (uitgegast) is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Zuurstofgehalte in leidingwater

Beste Jan,

Bedankt voor uw reactie.
Jan van de Velde schreef:Behalve wat je al als mogelijke oorzaken hiervoor zijn aangedragen op het chemieforum

zou ik nog kunnen bedenken dat drinkwater onder druk wordt aangeleverd. Onder hogere druk kan er meer gas worden opgelost. Als er ergens in de omgeving lucht in de leiding zit (bijv na een reparatie) kan dat er zelfs toe leiden dat je water bijna grijs van de ultrafijne belletjes uit de kraan komt, en dat je dan een glas water enkele minuten moet laten staan voordat het helemaal helder (uitgegast) is.
Hier had ik ook aan gedacht, wetende dat de verzadiging bij water onder druk hoger lag, echter vroeg ik mij af of ze dit al dan niet bewust deden.

Onderstaande reactie heb ik ook geplaatst op het chemieforum
Ik ga contact zoeken met de leverancier van drinkwater uit mijn regio , en me inschrijven voor een bezoek tijdens de opendeurdagen.
Met vriendelijke groeten,

Marc

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Zuurstofgehalte in leidingwater

Hier had ik ook aan gedacht, wetende dat de verzadiging bij water onder druk hoger lag, echter vroeg ik mij af of ze dit al dan niet bewust deden.
Nee, dat doen ze niet bewust, want eenieder die van dat gassige water tapt schrikt en belt naar het waterleidingbedrijf dat er iets mis is met zijn water. Krijgen ze eht veel te druk met vals-alarmbelletjes. Overigens, wie van dat gassige water tapt met zo'n schuimstraalkraan zal het mogelijk niet eens opvallen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer