Aanwezigheid van huisstofmijten aantonen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Aanwezigheid van huisstofmijten aantonen

Hallo!

Ik ben momenteel aan het werken aan mijn "miniprofielwerkstuk" voor school en zit met enige probleempjes/twijfelingen. Ik moet namelijk de aanwezigheid van huisstofmijten aantonen en vergelijken met diverse locaties, mijn leerkracht biologie heeft dan ook Acarex voor mij aangeschaft (Acarex toont de concentratie van huisstofmijten aan in een huisstofmonster). Ik weet hoe ik deze moet gebruiken, alleen ik zit te twijfelen over de locaties waar ik deze ga gebruiken. Ik heb namelijk maar 10 teststrookjes tot mijn beschikking en moet dus zeer zeker zijn over de plekken die ik wil onderzoeken...

De huisstofmijt gedijt bij voorkeur in een omgeving waar de relatieve vochtigheid groter is dan 65% en waar de temperatuur tussen de 22°C en de 25°C ligt. De materialen waaruit de ondergrond (vloer) is samengesteld speelt ook een belangrijke rol bij de leefomgeving van de huisstofmijt. Ik zat er dus aan te denken verschillende soorten vloeren te testen (hout, linoleum, tapijt), maar ook plaatsen die verschillen in vochtigheid en temperatuur, bv. een goed geïsoleerde kamer en een niet goed geïsoleerde kamer.

Ik heb dus maar 10 teststrookjes tot mijn beschikking en ik wil dus echt zeker weten of ik wel verstandig bezig ben. Het is een profielwerkstuk, dus ik heb goede locaties nodig waar ik een mooi werkje van kan maken. Ik zou dan ook heel erg graag meningen van andere personen horen.

Alvast bedankt!!

Groetjes Bas

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Aanwezigheid van huisstofmijten aantonen

Al eens gedacht aan je bed?

Overigens, het is volgens mij in dit geval juist niet de bedoeling overal bergen huisstofmijten te "vangen". Stel een hypothese op met betrekking tot de hoeveelheid te verwachten huisstofmijten per locatie en probeer die met je strookjes te bevestigen. En dan is elke locatie in principe een geode locatie.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Aanwezigheid van huisstofmijten aantonen

Jan heeft natuurlijk helemaal gelijk maar bedenk je ook even het worst-case scenario: je koopt voor minder dan 20 euro een nieuwe test kit als je een foutje maakt of niet tevreden bent met je resultaten.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer