Dna- polymerase en ligase + adreslabel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

Dna- polymerase en ligase + adreslabel

Hallo allemaal,

we zijn op dit moment bezig met het DNA en RNA en ik heb momenteel 2 vraagjes.

1) Wanneer DNA wordt verdubbelt, gaat de DNA-polymerase in de richt van 5' > 3'. De ene streng gaat gewoon in de zelfde richting als dat het dna wordt gesplits, echter het andere deel krijgt te maken van die sprongen terug, omdat de richting van kopieeren tegengesteld is. Telkens komt er eerst een stukje RNA (primer) op het DNA, waarna de DNA-polymerase vanaf die RNA DNA begint te maken. Later vervangt de DNA-polymerase het RNA, maar hij is niet in staat om de DNA die nu in plaats van de RNA is, te binden aan de eerder gevormde DNA. Dat koppelen doet het enzym DNA-ligase.

Klopt het laatste met het DNA-ligase? Dit is hoe ik het begrepen heb, maar ik hoorde van andere dat DNA-ligase ook dna maakt, maar dat doet toch enkel de DNA-polymerase?

2) Wanneer een ribosoom net klaar is met het ''maken'' van een aminozuur keten dmv het mRNA, ontstaat een polypeptide(de aminozuren keten). Elke keten begint met een startcodon waaraan het aminozuur Met vast zit. Daarna volgen andere aminozuren. Echter, zo'n aminozuur keten bevat toch ook een adreslabel, die ''herkent'' wordt door een herkenningseiwit, waarna de ribosoom geleidt kan worden naar bijv het ER.

Nu is mijn vraag: Kan ik stellen dat na de eerste startcodon, aminozuur Met, de aminozuren voor het adreslabel volgen?

Alvast bedankt ! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Dna- polymerase en ligase + adreslabel

Klopt het laatste met het DNA-ligase? Dit is hoe ik het begrepen heb, maar ik hoorde van andere dat DNA-ligase ook dna maakt, maar dat doet toch enkel de DNA-polymerase?
Je hebt gelijk, DNA ligase I wordt gebruikt om de ligatie van de okazaki fragmenten te realiseren.
Nu is mijn vraag: Kan ik stellen dat na de eerste startcodon, aminozuur Met, de aminozuren voor het adreslabel volgen?
Alle aminozuren volgen op de start methionine, dus in zoverre ja. Echter voor protein targeting (waar jij het over hebt?) zijn er ruwweg twee mogelijkheden. Cotranslationele localisatie en posttranslationele localisatie. Bij de eerste zal de N-terminale sequentie gebruikt worden om door middel van het SRP (signal recognition particle) correct getarget te worden. In het andere geval zal juist veelal de C-terminale sequentie gebruikt worden om de eiwitten op hun juiste subcellulaire locatie te krijgen.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer