Springen naar inhoud

Rollercoaster lanceer systeem.

• Log in om te kunnen reageren

lufraki

lufraki

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2011 - 08:49

Gegroet iedereen :P

Voor een vak op school is het de bedoeling dat we een manier vinden om een achtbaan in het groot te lanceren (moet ook werken in het klein op een knex model), we zijn nu al circa 10 weken bezig en al onze concepten blijven falen. Kan een van jullie ons op weg helpen met het liefst een grote beschrijving van hoe jullie denken een "achtbaanlanceersysteem" te maken?
Super bedankt ;)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

firetiger890

firetiger890

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2011 - 09:17

Heei,

Ik heb niet zo veel verstan van achtbanen maar misschien is het een idee om wat te doen met gewichten. Misschien dat iemand anders dat iets beter uit kan leggen??

Vuur, water, Luch en Aarde zijn mijn favoriete elementen.

Veranderd door firetiger890, 02 maart 2011 - 09:19

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 maart 2011 - 11:45

Zoals de persoon boven mij ook al aangaf lijkt het gebruik maken van kinetische energie mij de eenvoudigste en meest haalbare oplossing. Door op een hoogte een gewicht te hangen en hieraan een kabel te bevestigen die op zijn beurt verbonden is aan je achtbaan wagentje. Laat het gewicht vallen en je karretje komt vlot in beweging.
"Meep meep meep." Beaker

lufraki

lufraki

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2011 - 07:22

Super bedankt alvast voor deze reacties, ze helpen heel veel!!

Erik Leppen

Erik Leppen

• >250 berichten
  • 367 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 maart 2011 - 20:28

Ik weet niet of het binnen de mogelijkheden ligt, maar sommige achtbanen gebruiken een serie elektromagneten die steeds om en om geschakeld worden zodat ze steeds de trein naar voren trekken.

Als ik het goed begrijp van de wiki dan is dit wat ze een lineaire inductiemotor noemen.

Er zijn ook systemen die werken op luchtdruk. Dan wordt een kabel aan de trein gekoppeld die weer is verbonden met een soort luchtdrukbuis (een pneumatische cilinder eigenlijk). Daarin wordt dan eerst hoge druk opgebouwd, en als die wordt losgelaten trekt de kabel de trein vooruit.

Onder de Xpress in Walibi Holland (Biddinghuizen, Flevoland) zit onder de lanceerbaan een aparte rail waar een apart wagentje overheen reed dat de trein vooruit trok/duwde. Helaas (althans, helaas voor de natuurkunde ;)) is daar een tunnel omheen gebouwd zodat je niet meer kan zien hoe dat werkt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures