Berekenen hea - heb profiel op knik

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 12

Berekenen hea - heb profiel op knik

Hallo iedereen,

Ik moet het HEA/HEB profiel bepalen die minimaal nodig is om een bepaald gewicht te dragen. Dit moet bestand zijn tegen knik.

Ik bekom volgende profielen voor diverse gewichten:

1)

Totaal gewicht: 98.500 kg

Aantal steunen: 6

Lengte HEA/HEB profiel: 1.500 mm

knikcoëfficiënt c: 0.5

Rekgrens: 235 N/mm²

E: 21.000 kN/cm²

Veiligheidsfactor: 3

Bekomen profiel = HEA 220 // HEB 200 (Ik ga een HEB 240 gebruiken)

2)

Totaal gewicht: 69.500 kg

Aantal steunen: 4

Lengte HEA/HEB profiel: 1.500 mm

knikcoëfficiënt c: 0.5

Rekgrens: 235 N/mm²

E: 21.000 kN/cm²

Veiligheidsfactor: 3

Bekomen profiel = HEA 220 // HEB 200 (Ik ga een HEB 240 gebruiken)

3)

Totaal gewicht: 43.000 kg

Aantal steunen: 4

Lengte HEA/HEB profiel: 1.500 mm

knikcoëfficiënt c: 0.5

Rekgrens: 235 N/mm²

E: 21.000 kN/cm²

Veiligheidsfactor: 3

Bekomen profiel = HEA 200 // HEB 180 (Ik ga een HEB 200 gebruiken)

Iemand die dit vlug even kan verifiëren?

MVG,

Berichten: 4.502

Re: Berekenen hea - heb profiel op knik

Aangezien je knikfactor werd opgegeven neem ik aan dat die niet meer berekend moet worden .

Je kunt dus uitgaan van een toelaatbare spanning van
\(\sigma* 0.5/3\)
en zoek een opgegeven profiel op met bijbehorende opp.

Ik neem aan dat er wrs. een profiel werd opgegeven als HeA of HeB en geen Ie of Inp,etc;als je op de econ.toer gaat moet je doorsnedes eens vergelijken met kg.staalgewicht,want het gaat om de aankoop (meestal).

Verder per opgaaf moet je eerst van 1 kolom de last berekenen als het de bedoeling is om de aangegeven last over het aantal steunen te verdelen.

Berichten: 12

Re: Berekenen hea - heb profiel op knik

Hallo,

Ik heb een prog die zelf gaat berekenen welke de best benaderende HEA/HEB gaat nemen. Ik heb al de I/A waarden in tabelvorm ingegeven en deze gaat dan automatisch zoeken welke de groter dichtsbijzijnde waarde heeft. Dit gebeurt aan de hand van I en de optredende spanning.

De knikfactor wordt dacht ik gebruikt voor de kniklengte te berekenen en niet in rekening te brengen met de toelaatbare spanning? De veiligheidscoëfficiënt wordt dan wel gebruikt om de toelaatbare spanning te berekenen.

Berichten: 4.502

Re: Berekenen hea - heb profiel op knik

De gedachte als in je laatste alinea is onjuist;een knikberekening is in feite een aftasten van de verhouding
\(\lambda=Lknik /i\)
waarbij i dus weer de minimale traagheidsstraal is.

In mijn kolommenprogramma wordt op een gegeven ogenblik ingevoerd de belasting,een evt. momente en een kniklengte,welke weer afh.is van de bevestiging van de kolom en die loopt van 1-2* de ware lengte van een kolom.

Enfin,na interne berekeningen en herhaalde berekeningen door zoeken van geschikte I en W-waarden rolt er een waarde voor een gekozen profiel uit.Het was destijds een hele kluif om alle profielstaaltabellen in te voeren met alle "parameters" die er maar te vinden waren.

Bekijk eens je eigen topic van 9 juni 2009 en daar lijkt het of je het systeem begrijpt!

Hierbij een berekening met de toverdoos:
Bijlagen
KNIKWSF.DOC
(2 KiB) 856 keer gedownload

Berichten: 12

Re: Berekenen hea - heb profiel op knik

Ik begreep het systeem toen, maar ben nu alles terug aan het opfrissen voor deze andere profielen. Zat wel beetje ver maar goed ;) .

De knikcoëfficiënt in onderstaand voorbeeld is 2 (normaal heb ik 0.5 aangezien deze aan beide uiteinden vastzit.)

Hieronder een kleine werkwijze:

Ik begin met het leeg gewicht + inhoud, waardoor ik het totaal gewicht bekom. Via het aantal steunen, verandert het gewicht per steun (daarna rond ik de waarde af naar boven ).

Verder geef ik de lengte, knikcoëfficiënt, E, Rekgrens, veiligheidsfactor op.

Alles wordt omgezet naar de juiste eenheid en ik bereken daarna I aan de hand van volgende formule:

I= (F . v . Lfl²) / (PI² * σ)

F = Kracht

v = veiligheidsfactor

Lfl = kniklengte (lengte . knikcoëfficiënt)

PI = pi

σ = spanning (23.5 kN/cm²)

Aan de hand van de I waarde wordt de bovengenomen HEA/HEB profiel genomen. Hierna worden de waarden I, i, en A uit een tabel gehaald.

Deze waarden worden dan gebruikt om lambda te berekenen.

Afbeelding

Klopt dit bekomen profiel met ingegeven waarden?

Berichten: 4.502

Re: Berekenen hea - heb profiel op knik

Ik zie de formule : I= (F . v . Lfl²) / (PI² * σ) en kan daar geen hoogte van krijgen;ik meen eerder een knikformule te hebben vermeld
\(\sigma = (Puntlast/\(alpha * A)+M/W\)
.

Je HEA 550 is nogal stevig gepland,in mijn berekeningen zie je lagere waarden:
Bijlagen
VINNE2.DOC
(1.52 KiB) 365 keer gedownload

Berichten: 4.502

Re: Berekenen hea - heb profiel op knik

Volgens mijn boeken moet je formule : I= (F . v . Lfl²) / (PI² * σ) echter als volgt luiden :

Iy= (F.v.Ly,buc²) / pi2 *E) ;ik vertaalde het zo goed mogelijk voor de SI.

Berichten: 4.502

Re: Berekenen hea - heb profiel op knik

Nog een toelichting op de studie-methode voor knikberekeningen:

De formule die jij gebruikt is er een ,die ik nooit meer gebruik en bedoeld is als ontwerpformule voor kolommen met slankheden
\(\lambda\)
> 90 en voor slankheden < 90 werd voor HeA (was DIE) gebruikt de ontwerpformule :

Abenodigde cm2 = F in tonnen / sigma toelaatbaar in ton/cm2 +5.1 Lbuc in mtr2.

Als je dit had gedaan op school(!), ging je echt rekenen,wat jullie wrs noemen de trial-methode en die ik nu gebruik in mijn kolommen- en andere programma's en die de herhalingsberekeningen in een fractie van een seconde uitrekent,dan wel ietje langer.

Dus:
\(\lambda\)
berekenen in x- en y -richting :
\(\lambda\)
x of y = L
\(\x of y\)
/ ix of y en gebruikte je de formule als ik dik aangegeven weergaf op het publieke bericht van mij.

Via tabellen kun je dan
\(\alpha\)
bepalen (in mijn tijd een deelfactor; nu een vermenigv.factor )

Je hebt dan alle gegevens in de hand voor een te berekenen toe te laten spanning,behorende bij het getaxeerde profiel ,nl de A,
\(\lambda\)
, F,
\(\alpha\)
,W en Iindien nodig!) .

De spanning die je vind, is meestal te hoog en je herhaalt net zo lang todat die goed is.

Het handwerk rekenen kost veel tijd;bekijk de volgende berekening en controleer die eens uit het handje of met de ZRM (toverdoos!):
Bijlagen
VINNE3.DOC
(1.26 KiB) 450 keer gedownload

Reageer