Hoe beweegt een geur zich voort?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 33

Hoe beweegt een geur zich voort?

Hoi,

Ik zit me al een tijdje af te vragen hoe geuren zich voort bewegen. Op tv zie je wel eens hoe beesten bijvoorbeeld honden ruiken en dan zie je vaak een soort van een vage "geurwolk". Klopt dit? Of bewegen geuren zich anders voort? Ik zat te bedenken dat het misschien wel hetzelfde als geluid voort beweegt met bijvoorbeeld een bepaalde snelheid in een bepaalde omgeving. Alleen geur is een soort gas wat je neus identificeert en dan opneemt toch?? Majah.. Weet iemand hoe het in elkaar zit?

Groetjes F.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hoe beweegt een geur zich voort?

Een geur is niets anders dan bepaalde moleculen die receptoren in je neus prikkelen zodat ze een elektrisch signaal doorgeven aan je hersenen die je interpreteert als: geur.

Deze moleculen zijn volledig afhankelijk van de luchtstroom hoe ze zich voortbewegen. In ruimtes waar geen luchtstroom staat kan een geur lang blijven staan. Ben je buiten waar het hard waait, dan ruik je soms de patatboer van een kilometer afstand. Staat er een harde wind van je af, dan ruik je nog geen patat op 1 meter afstand.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Hoe beweegt een geur zich voort?

Afgezien van wind bewegen de (geurende) moleculen in een volmaakte dronkemansbeweging door voortdurende botsingen met stikstof- en zuurstofmoleculen. Daardoor is de gemiddelde uitbreidsnelheid betrekkelijk laag. Zie deBrownse beweging.

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: Hoe beweegt een geur zich voort?

Oke, en luchtstromingen bewegen zich alleen in CO2(g) voort of ook in andere gassen? Of kan zo'n stroming zich ook voort bewegen in een vloeibare of vaste stof met de geur. Want anders wil ik wel eens weten hoe je geur opvangt en neutraliseert tot een gewone geur.

Gr, Fleuv

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Hoe beweegt een geur zich voort?

Luchtstromingen bewegen zich niet in een gas voor maar zijn bewegingen die ontstaan door locale drukverschillen van het gasmengsel waar je mee te maken hebt.

Een vloeistof en ook een vaste stof kan geur afgeven. Een vaste stof kent geen stromingen en een vloeistof natuurlijk wel. Kijk bijvoorbeeld naar een rivier (die stroomt).
"Meep meep meep." Beaker

Reageer