Springen naar inhoud

Mosfet: zenerdiode parallel aan source-drain

• Log in om te kunnen reageren

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2011 - 22:22

Hallo,

Ik heb zopas een datasheet van een mosfet geraadpleegd:

http://pdf1.alldatas...RF/IRL3502.html

Parallel over de source-drain aansluitingen staat volgens de figuur in de datasheet een zenerdiode geschakeld. Ik begrijp dat dit een beveiliging is om de mosfet te beschermen tegen hoge spanningen. Maar betekent dit dan ook dat de mosfet altijd geleidt als ik een spanning aanleg zodanig dat de source positief is tov de drain? Dit zou namelijk erg vervelend zijn als je de mosfet gebruikt in een AC toepassing. Dan werkt hij namelijk als diode. Of interpreteer ik dit verkeerd?

Bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ZVdP

ZVdP

• >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 maart 2011 - 22:30

Ook in AC toepassingen hoeft de source-spanning toch niet hoger zijn dan die van de source?
Ik weet niet welke toepassing je voor ogen hebt, maar meestal bias je de transistor ergens rond een DC waarde (voor veel toepassingen bvijvoorbeeld in saturatie) waarrond je een AC perturbatie aanbrengt.
Maar wat had je in gedachten?
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower
Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Cerium

Cerium

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2011 - 22:59

Ik had niet echt een specifieke toepassing in gedachten maar die zenerdiode lijkt mij de werking te bemoeilijken omdat op die manier de mosfet altijd geleidt als de source positief wordt gemaakt tov de drain. Ik heb dit ondertussen ook eens getest met de mosfet in kwestie en hij gedraagt zich inderdaad als een diode. Ik was in de war omdat ik een mosfet altijd beschouwd heb als een soort elektronisch relais. Maar blijkbaar gaat die redenering niet op ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures