Springen naar inhoud

Supergeleider met elektromagneten

• Log in om te kunnen reageren

Barch

Barch

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2011 - 23:02

Hoi,

Ik ben van plan om een magneettreintje te maken. Ik wil het treintje laten zweven door middel van een supergeleider. Alle bijkomstige kosten en moeilijkheden mbt een spuergeleider laat ik even buiten beschouwing. Ik laat de supergeleider boven een baantje van vaste magneten zweven door het meissener effect.

Nu wil ik echter ook de mogelijkheden van voortstuwing door elektromagneten afgaan. De supergeleider blijft boven de vaste magneten in de baan zweven doordat deze geen magnetische velden van de vaste magneten doorlaat en daardoor "vast zit" in de magnetische velden. Hierdoor blijft de supergeleider dus zweven.

De supergeleider laat geen magnetische velden door, door de velden op te heffen met dezelfde tegengestelde magnetische velden. Dus de supergeleider is hierdoor dus (volgens mijn beredenering) magnetisch geworden. Zou ik dan op een een of andere manier de supergeleider laten voortbewegen met behulp van elektromagneten???

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 maart 2011 - 15:26

Ik denk dat je zo'n trein kunt voortstuwen met electromagneten die van polariteit wisselen.
Misschien is hier meer informatie te vinden. http://en.wikipedia....lev_(transport)
De voortstuwing kan dus appart van de supergeleider magneten, de supergeleider magneten werken alleen als wielen. (zonder frictie)

Barch

Barch

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2011 - 16:01

De supergeleider is geen magneet, maar gewoon een schijfje keramisch materiaal dat bij lage temperaturen geen magnetische velden doorlaat. Als ik de aandrijving los van de supergeleiding doe, betekent dat dus dat ik vaste magneten in het treintje moet stoppen waar ook al de supergeleider in zit. Deze mogelijkheid kan ik wel proberen maar dan heb ik grote kans dat de magnetische velden van de vaste magneten die van de magneten in de baan verstoren waardoor de supergeleider niet meer goed blijft zweven.

Daarom wilde ik dus kijken of ik met elektromagneten die eventueel van polariteit wisselen de supergeleider zelf kan voortstuwen zonder het gebruik van vaste magneten.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 05 maart 2011 - 16:42

Bij een zweeftrein heb je twee problemen: 1) het zweven boven een (mono-)rail en 2) de voortstuwing.
Begrijp ik goed, dat je beide magnetisch wilt realiseren?

Barch

Barch

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2011 - 23:42

Ja, dat klopt.
Het zweven is geen probleem met de supergeleider. Het treintje zal zeer stabiel over de baan zweven door middel van een passief systeem zoals je ziet in dit filmpje:

Magnetische voortstuwing probeer ik te realiseren door middel van elektromagneten. Deze kunnen zorgen voor voortstuwing als ze op het goede moment een magnetisch veld creŽren dat hetzelfde is als die van de magneten in de trein.

De supergeleider laat geen magnetische velden door van de magneten in de baan, doordat deze precies een tegenovergelsteld magnetisch veld creŽert. Daardoor wordt de supergeleider dus ook magnetisch.
Ik dacht dus, misschien kunnen die elektromagneten wel op het goede moment hetzelfde magnetische veld creŽren als die van de supergeleider, en zo voor voortstuwing zorgen.

Maar ik heb geen idee of dit wel mogelijk en in de praktijk uit te voeren is.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 06 maart 2011 - 10:57

Als je wisselspanningbron een bepaalde frequentie heeft, vermoed ik, dat je alleen 'resonantie' kunt krijgen met bepaalde snelheden van de trein. Die snelheden zullen afhangen van de (gelijke) afstanden van de magneten onder de trein.
Ik denk, dat je hier een experiment aan moet wagen. Een wisselspanningbron met regelbare frequentie zou hier een geschikt hulpmiddel zijn.

Ook een eventueel mislukt experiment
- waarbij mislukt betekent, dat het doel niet is bereikt -
kan interessant zijn voor anderen, want dan weten zij, hoe het kennelijk niet moet.
Het is jammer, dat er van zo verrekte weinig 'mislukte' experimenten verslag wordt gedaan,
want zij zijn uitermate kosten en energie sparend.
Vaak is hier sprake van onterechte schaamte of angst om het prestige te verliezen.

Barch

Barch

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2011 - 12:56

Thermo1945,
We gebruiken geen magneten in de trein zelf. Alleen maar als rails en die zullen ervoor zorgen dat de supergeleider blijft zweven. Een supergeleider is gewoon een schijfje keramisch materiaal. Die krijgt dus een bepaalde magnetische lading, en ik wil de supergeleider laten bewegen met behulp van elektromagneten. De elektromagneten hebben dus opzich niets te maken met de vaste magneten in de baan, alleen met de supergeleider.

De frequentie zal inderdaad gaan afhangen van de snelheid van het treintje. We kunnen een spanningsbron met een regelbare frequentie gebruiken, maar ook lichtsensors die de elektromagneten aan en uit zetten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures