Reductie van methaanzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Reductie van methaanzuur

Beste mensen,

ik moet met een vriend een scheikunde PO verzinnen en uitvoeren. We hebben ervoor gekozen om te controleren of de "mierenzuur in wasmiddel" mythe werkelijk waar is en of het ook doet wat het volgens de mythe zou moeten doen. Nou heeft onze docent onze po goedgekeurd. Hij zei alleen: het is wel een pittige, maar als je de methode goed uitzoekt moet het je wel lukken.

Wat we dus moeten doen is de hoeveelheid methaanzuur (mierenzuur, HCOOH) bepalen in een fles cilit bang oid.

Een simpele titratie gaat niet nauwkeurig worden, want er zitten nog meer zuren is (o.a. fosforzuren).

Waar ik zelf aan zat te denken was een redoxtitratie. Nou hebben we nog niet zoveel gehad over redoxtitratie en vandaar dat ik de hulp van jullie wil inschakelen. Ik heb al heel veel gezocht en eigenlijk niet meer gevonden dan dat we HCOOH moeten reduceren tot methanal (g) of methanol (g).

Een vergelijking zou zijn: HCOOH + 2H+ + 2e- -> H2CO + H2O

Alleen moet ik nog een geschikte reductor vinden voor deze vergelijking. Zelf dacht ik aan een jodide-oplossing, maar weet iemand zo gauw iets meer hierover? Hoe zou de (totale) reactie eruit zien als ik een jood/jodide-oplossing gebruik?

Mvg en alvast bedankt

Wessel Hoff

Reageer