Alcohol bepaling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Alcohol bepaling

wij moeten met sk een practicum doen.

in dit practicum moeten wij het percentage alcohol bepalen in een onbekende oplossing met behulp van een gefractioneerde destillatie en de computer moeten we gebruiken.

een gefractioneerde destillatie is niet het probleem, maar de bepaling van het alcoholpercentage is het probleem.

hoe zouden wij dit kunnen doen?

alvast bedankt voor de moeite.

jer

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Alcohol bepaling

in dit practicum moeten wij het percentage alcohol bepalen in een onbekende oplossing met behulp van een gefractioneerde destillatie en de computer moeten we gebruiken.
Wat is de VOLLEDIGE en LETTERLIJKE tekst van de opdracht?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 4

Re: Alcohol bepaling

de Opdracht:

Wat is gefractioneerde destillatie en hoe werkt het.

bedenk een methode om het alcohol gehalte te bepalen van verstrekte oplossingen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Alcohol bepaling

Aha, er staat dus niet dat je door gefractioneerde destillatie het alcoholgehalte moet bepalen.

Je moet een methode bedenken om van het destillaat het alcoholgehalte te bepalen.

Ik zal je een tip geven: je moet denken aan een fysische eigenschap die voor water en alcohol voldoende verschillend is om daarmee van het versterkte mengsel (destillaat) het alcoholgehalte te bepalen.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 4

Re: Alcohol bepaling

we zijn eruit gekomen, we moeten namelijk de concentraties bepalen van de fracties van onze destillatie.

en dat doen we moet de gaschromatograaf.

hartelijk bedankt!

sluit topic maar ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Alcohol bepaling

..... en dat doen we moet de gaschromatograaf
Mijn hint was naar het gebruik van de dichtheid om het alcoholgehalte te bepalen. Maar waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan, en je toch al een gaschromatograaf hebt staan.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 4

Re: Alcohol bepaling

nou zo moeilijk is het niet als je de computer mag gebruiken en die gewoon de oppervlakte onder de grafiek kan berekenen ;)

Berichten: 817

Re: Alcohol bepaling

waarom zou je eerst fracties destilleren? bij bv iets als een bier zou ik me kunnen inbeelden dat er componenten inzitten die in de GC niet gewenst zijn.

Voor een schoolopstelling kan de leerkracht in kwestie toch ook wat ethanol oplossen in water. Dan kan het rechtstreeks de GC in.

Op deze manier zou ik immers ook een ijklijn proberen op te stellen. Met alleen oppervlaktes zonder referenties ben je niets.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Reageer